دسته بندی نشده

آشنایی با محصولات ارگانیک

آب مایع حیات است و غذا مایه‌ی حیات! انسان‌ها برای زنده ماندن به خوراک نیاز دارند. با افزایش جمعیت جهان، روش‌های کشاورزی صنعتی و تولید مصنوعی برای افزایش تولید به‌کار گرفته شد؛ روش‌هایی که با استفاده از افزودنی‌های شیمیایی و مصنوعی هزینه‌ی تولید غذا را در مقیاس انبوه کاهش داده‌اند. این کاهش هزینه اما به‌قیمت تهدید سلامتی انسان در درازمدت تمام می‌شود! با دست‌کاری در طبیعت و بوم‌سازه (اکوسیستم) خودمان را مسموم می‌کنیم و نسل‌های آینده را به‌خطر می‌اندازیم. مصرف بیش از حد مواد شیمیایی با آسیب بسیار زیادی که به اکوسیستم وارد کرده است، مجبورمان می‌کند در روش‌های تولید تجدید نظر کنیم. به همین دلیل توجه و علاقه به محصولات ارگانیک به‌مرور زمان بیشتر شده است.

این‌روزها پیوسته می‌خوانیم و می‌شنویم فلان میوه فلان ماده‌ را دارد، گوشت فلان کشور مسموم است، سبزیجات با آب فاضلاب آبیاری می‌شوند و … هرچند همه‌ی این اخبار پایه‌ و مبنای محکم و قابل‌اعتمادی ندارند اما تأثیر مواد شیمیایی و روش‌های تولید صنعتی بر سلامت میوه و خوراک و به‌دنبال آن سلامتی انسان حقیقتی ثابت‌شده است. با انتخاب و مصرف محصولات طبیعی هم به سلامتی فردی و هم به سلامتی محیط‌زیست کمک می‌کنیم.

بنابر تعریف سازمان غذاوداروی آمریکا محصول ارگانیک محصولی است که بدون دخالت هرگونه ماده‌ی شیمیایی و روش‌های مصنوعی (مانند دست‌کاری ژنتیکی) تولید شود. نه‌تنها میوه‌ و سبزیجات بلکه گوشت، عسل، لبنیات و دیگر خوراکی‌ها می‌توانند به روش ارگانیک تولید شوند. گیاهان خوراکی ارگانیک بدون استفاده از مواد شیمیایی و آفت‌کش‌ها تولید می‌شوند. برای مقابله با آفت‌ها و حشرات مضر در پرورش گیاهان از روش‌های طبیعی استفاده می‌شود. تنها استفاده از کودهای طبیعی مجاز است و از نگهدارنده‌ برای افزایش عمر محصول استفاده نمی‌شود.

کاهش احتمال بروز بیماری‌ها

در میان انواع عوامل بیماری‌زا مانند آلودگی هوا و پارازیت‌ها دست‌کم آنچه می‌خوریم به‌جای اینکه گوشت تن‌مان بشود بلای جان‌مان نمی‌شود! مهم‌ترین تفاوت محصولات ارگانیک با محصولات رایج استفاده نکردن از مواد شیمیایی در پرورش و تولید است؛ موادی که در درازمدت باعث بروز بیماری‌های گوناگون می‌شوند.

حفظ سلامت فردی

حتما پیش آمده که میوه‌ای خوش‌رنگ‌ولعاب را گاز زده‌اید و بی‌درنگ پشیمان‌ شده‌اید! این میوه‌‌های خوش‌بروروی بی‌مزه، که نتیجه‌ی تولید صنعتی هستند معمولا حجم زیادی از ارزش غذایی‌شان را طی تولید از دست می‌دهند. محصولات ارگانیک به دلیل اینکه عاری از مواد شیمیایی هستند و در شرایط طبیعی تهیه می‌شوند ویژگی‌های زیر را دارند:

  • تازه هستند و معمولا مزه‌ی طبیعی‌تر و دلنشین‌تری دارند.
  • معمولا ارزش غذایی بیشتری دارند زیرا ویتامین‌ها و مواد معدنی‌شان در واکنش با ترکیبات شیمیایی از بین نمی‌رود.
  • اثر و جذب آنتی‌اکسیدان‌ موجود در آنها بیشتر است که در کاهش احتمال بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، مشکلات قلبی‌عروقی و ضعف بینایی مؤثر است.
  • محصولات‌شان به دلیل پرورش دام‌ها در محیط طبیعی و با گیاهان ارگانیک، دارای مقادیر بیشتری اسید چرب CLA است که به‌ویژه برای سلامتی عروق قلب مفید است.
  • با حذف انواع آنتی‌بیوتیک و هورمون که به‌طور غیرمستقیم باعث مقاوم شدن بدن در برابر آنها می‌شوند از تضعیف سیستم ایمنی بدن در درازمدت جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *