لبنیات

خواص پودر آب پنیر برای بدنسازان + طرز تهیه پودر آب پنیر بدنسازی

یک عدد بدنساز در حال باز کردن در محصول پودر آب پنیر

پودر آب پنیر در بدنسازی ، که در میان بدنسازان به پروتئین وی معروف می باشد؛ یکی از بهترین مکمل هایی است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. مطالعات علمی زیادی در این زمینه صورت گرفته است که فواید پودر آب پنیر را برای سلامتی بدنسازان نشان داده است. آب پنیر یکی از مهم ترین منبع های با کیفیت برای تامین پروتئین می باشد. هنگامی که بدنسازان از این ماده استفاده می کنند، عضلات آنها رشد بسیار زیادی خواهد داشت.

مصرف پودر آب پنیر به کاهش فشار خون در بدنسازان و سایر افراد کمک می کند. بعضی از بدنسازان که دچار انواع التهاب ها می شوند، با استفاده از پودر آب پنیر التهاب آنها بهبود می یابد. با مصرف کردن این نوع ماده، چربی خون هم کنترل شده و به کاهش وزن کمک فراوانی می کند. در ادامه، با خواص مصرف پودر آب پنیر برای بدنسازان و طرز تهیه این محصول مقوی آشنا خواهیم شد.

یک ورزشکار بدنسازی در حال مصرف پودر آب پنیر

آشنایی با پودر آب پنیر مخصوص بدنسازی

پودر آب پنیر چیست ؟

پودر آب پنیر یا پروتئین وی (Whey Powder) ، یکی از دو مدل پروتئین موجود در شیر گاو است. وقتی که از شیر برای تولید کردن پنیر استفاده می شود و توسط فرایند کشک کردن، کشک را از مایع جدا می کنند به این ماده به دست آمده پودر آب پنیر می گویند. آب پنیر یک نوع ماده غلیظ، شفاف و مغذی می باشد که از همه ۹ اسید آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی به وجود آمده است. آب پنیر را فیلتر کرده و آن را خشک می کنند، سپس پودر آب پنیر ساخته می شود. پودر آب پنیر یک نوع مکمل غذایی بوده که هم به تنهایی و هم اینکه همراه با وعده های غذایی می توان آنها را صرف کرد.

مواد تشکیل دهنده پودر آب پنیر

پودر آب پنیر از مواد و عناصر زیر تشکیل شده است:

  • کراتین: این نوع ترکیب آلی موجود در پودر آب پنیر، به سلول های عضلانی نیرو می دهد که تمرینات ورزشی را با شدت بیشتری انجام دهند. همچنین قدرت وزنه برداری را بهبود می بخشد.
  • ال کارنیتین: این نوع ماده را اغلب به پودر های آب پنیر اضافه می کنند. این ماده مغذی از سلول های چربی برای تامین انرژی بدن هنگام انجام تمرینات ورزشی استفاده خواهد کرد.
  • آنزیم ها: انواع آنزیم ها به معده کمک می کند که مواد مضر برای بدن را از بین برده و مواد مفید و مغذی برای بدن و عضلات را جذب کند.
  • آلفا لاکتوگلوبولین
  • بتا لاکتوگلوبولین
  • آلبومین سرم گاوی
  • ایمونوگلوبولین ها
  • پروتئین های اتصال دهنده آهن
  • کلسیم
  • پتاسیم
  • سدیم
  • فسفر
  • اسید فولیک
  • بیوتین
  • ویتامین های B ، A و C
پروتئین وی و دمبل بدنسازان

انواع پودر آب پنیر برای بدنسازان

انواع پودر آب پنیر برای بدنسازی

پودر آب پنیر یکی از محبوب ترین مکمل های غذایی برای تسریع رشد عضلات است که بهترین مدل از این ماده عبارت است از:

  • کنسانتره پروتئین آب پنیر: این ماده حاوی 25 تا 89 درصد پروتئین می باشد.
  • پروتئین وی ایزوله: این نوع پودر آب پنیر حاوی 90 درصد پروتئین خواهد بود و چربی کمتری نسبت به کنسانتره پروتئین آب پنیر دارد.
  • هیدرولیز پروتئین آب پنیر: برای تسریع جذب در عضلات و تسریع هضم بسیار مناسب است.
یک ورزشکار بدنسازی در حال مصرف پودر آب پنیر

مصرف پودر آب پنیر برای بدنسازان چه فوایدی دارد؟

خواص مصرف پودر آب پنیر برای بدنسازان

پودر آب پنیر دارای فواید متعددی است که علاوه بر بدنسازان، افراد عادی هم می توانند آن را مصرف کنند. در ادامه خواص مصرف پودر آب پنیر یا همان پروتئین وی را برایتانتوضیح داده ایم:

  • کمک به کاهش وزن:

طبق مطالعاتی که بر روی افراد زیادی صورت گرفته است، کسانی که از این ماده استفاده کرده اند خیلی سریع تر به کاهش وزن می رسند.

  • خواص ضد سرطانی:

نتایج امیدوار کننده ای در مورد اثر ضد سرطانی این نوع ماده وجود دارد.

  • کاهش کلسترول:

با استفاده از پودر آب پنیر، کاهش قابل توجهی در کلسترول صورت می گیرد.

  • کاهش فشار خون و بیماری های قلبی:

مصرف این نوع ماده همراه با انواع وعده های غذایی، فشار خون را کنترل کرده و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

  • رشد عضلات:

هنگامی که بدنسازان از این ماده استفاده می کنند، عضلات آنها رشد قابل توجهی خواهد داشت.

پودر آب پنیر سفید و قهوه ای مخصوص بدنسازان

پودر آب پنیر چگونه ساخته می شود؟

طرز تهیه پودر آب پنیر برای بدنسازی

مهم ترین ماده برای تهیه پودر آب پنیر ، شیر تازه یا شیر ارگانیک است. مراحل تهیه پودر آب پنیر بدنسازی در ادامه آورده شده است:

  • در ابتدا شیر را داخل یک ظرف بریزید و روی آن را شل بپوشانید تا مواد از آن خارج نشوند. چهار تا هفت روز صبر کنید تا شروع به جداشدن کند، بهتر است که شیر را در یک اتاق گرم قرار دهید.
  • یک صافی را روی یک سطل قرار و یک تکه پنیر را روی صافی قرار دهید و مخلوط را روی آن بریزید.
  • کشک پنیر روی صافی قرار می گیرد و آب پنیر وارد کاسه خواهد شد، سپس آب پنیر را داخل یخچال قرار دهید تا آماده استفاده کردن شود.
یک بدنساز در حال بوس کردن پودر آب پنیر

پروتئین وی بدنسازی را چگونه مصرف کنیم؟

روش مصرف پودر آب پنیر (پروتئین وی) مخصوص بدنسازان

پودر آب پنیر را می توانید همراه با آب یا انواع مایعات طعم دار مثل شیر، آب نارگیل و … مخلوط کنید و به شکل یک نوع اسموتی آن را میل بفرمایید. طبق تحقیقات انجام شده، مقدار مناسب برای مصرف پودر آب پنیر 30 گرم می باشد. مصرف این مقدار از پودر آب پنیر در بدنسازی، به رشد عضلات، ترمیم آسیب های ناشی از تمرین، شروع سنتز پروتئین در عضلات کمک می کند.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف پودر آب پنیر، به کاهش چربی  هم کمک می کند که در این صورت علاوه بر قوی تر شدن، لاغر شدن را هم تجربه کنید. این ماده کمک فراوانی به عضله سازی می کند پس بهترین زمان برای مصرف آن، بعد از تمرینات است. زیرا در این زمان ماهیچه افراد به سطح پروتئین بسیار بالایی نیاز دارد. مصرف کردن پودر آب پنیر در عرض 30 دقیقه بعد از انجام تمرینات، با پر کردن جریان خون توسط اسید های آمینه به عضله سازی بسیار کمک می کند. پودر آب پنیر از جریان خون به سرعت به عضلات منتقل می شود و به بافت جدید عضلانی تبدیل خواهد شد.

پروتئین وی در حال ریخته شدن در شیکر بدنسازی

بدنسازان چقدر در هفته پودر آب پنیر مصرف کنند؟

چه مدت در هفته پروتئین وی مصرف کنیم؟

مصرف کافی پودر آب پنیر، تاثیر فراوانی بر روی سلامتی افراد دارد با این حال نظرات در مورد میزان مصرف این ماده متفاوت می باشد. اکثر سازمان های رسمی میزان استاندارد مصرف این ماده را 0.8 گرم به ازای وزن بدن را توصیه می کنند. میزان مصرف پودر پروتئین در مردان کم تحرک 56 گرم بوده و در زنان کم تحرک 46 گرم می باشد. میزان مصرف پودر آب پنیر در بدنسازی، به میزان فعالیت افراد، سن، توده عضلانی، اهداف بدنی و سلامت کلی افراد بستگی دارد.

یک اسکوپ پودر آب پنیر بدنسازی

آیا مصرف پروتئین وی برای بدنسازان عوارض دارد؟

عوارض جانبی مصرف پودر آب پنیر

بعضی از افراد ممکن است علایم نامطلوبی مثل سردرد، حالت تهوع و گرفتگی عضلات را هنگام مصرف این نوع ماده داشته باشند. افرادی که نسبت به پروتئین های موجود در شیر حساسیت دارند ممکن است هنگام مصرف این ماده هم دچار حساسیت شوند. در صورت بروز هرگونه حساسیت از مصرف بیش از حد پودر آب پنیر خودداری کنید تا دچار هیچ گونه مشکلی نشوید.

چگونه پودر آب پنیر مناسب بدن خود را انتخاب کنیم؟

برای آنکه بهترین و مناسب ترین پودر آب پنیر برای بدن خود را انتخاب کنید، پیشنهاد می شود که مراحل زیر را رعایت بفرمایید:

  • لیست مواد تشکیل دهنده را بخوانید

پودر آب پنیر به تنهایی ممکن است برای هر کسی جذاب نباشد. مصرف کنندگان ممکن است از انواع طعم دهنده ها برای افزایش طعم آن استفاده کنند. از این رو به دنبال پودر آب پنیری باشید که مناسب با سلیقه ی شما باشد.

  • محصولی را انتخاب کنید که توسط شخص ثالث آزمایش شده باشد

برای اطمینان از اینکه آنچه خریداری کرده اید مناسب شما هست یا نه، به دنبال خرید یک نوع پودر آب پنیری باشید که توسط شخص ثالث امتحان شده باشد.

پودر آب پنیر داخل قوطی پلاستیکی

پروتئین وی چگونه باعث عضله سازی در بدنسازان می شود؟

عملکرد پودر آب پنیر برای رشد عضلات بدنسازان

پروتئین ها اجزای اصلی ساختمان بدن هر فردی می باشند. آنها برای ساخت ماهیچه ها، تاندون ها، اندام ها و پوست بسیار مناسب می باشند. پروتئین ها از اجزای کوچکتری به نام آمینو اسیدها ساخته شده اند که مانند دانه های یک رشته به همدیگر مرتبط هستند. بدن افراد آمینو اسیدهای زیادی را تولید می کند، اما برخی از آمینو اسیدهای دیگر را باید از طریق رژیم غذایی دریافت کند‌.

اگر شخصی محصولات حیوانی مانند لبنیات، گوشت، ماهی و تخم و مرغ را مصرف کند، نیاز آنها به آمینو اسیدهای مختلف بر طرف می شود. اما برخی از ورزشکاران علاوه بر این مواد باید پروتئین های باکیفیت دیگر همچون پودر آب پنیر را هم مصرف کنند.

پودر آب پنیر چگونه باعث افزایش رشد عضلات می شود؟

توده های عضلانی معمولا با افزایش سن کاهش پیدا می کنند که در این صورت باعث افزایش چربی بدن شده و احتمال مبتلا شدن به بسیاری از بیماری های مزمن را فراهم می کند. با این حال این تغییرات نامطلوب در بدن را می توان کمتر کرد. تحقیقات مختلف نشان داده است که انجام دادن تمرینات قدرتی و ورزشی همراه با مصرف پودر آب پنیر، می تواند از این تغییرات نامطلوب جلوگیری کرد.

پودر آب پنیر سرشار از آمینو اسیدهای شاخه دار به نام توسین می باشد که محرک رشد هستند. به همین دلیل پودر آب پنیر از نابود شدن توده های عضلانی در بدن جلوگیری می کند. برای رشد ماهیچه ها، مصرف پودر آب پنیر در بدنسازی بسیار کارآمد تر از سایر پروتئین ها می باشد.

یک بدنساز در حال ریختن پروتئین آب پنیر داخل شیکر پر از آب

میزان مورد نیاز پودر آب پنیر بدنسازان

بدنسازان به چه مقدار پودر آب پنیر نیاز دارند؟

سن و وزن افراد چند فاکتور مهم هستند که میزان مصرف پودر آب پنیر را برای عضله سازی  تعیین می کند. ماهیچه های افراد بعد از تمرین به مقدار زیادی از پروتئین ها نیاز دارد پس توصیه می شود تا یک ساعت بعد از تمرین، حتما از پودر آب پنیر استفاده کنید. این نوع مکمل ها حاوی مواد مغذی بسیار زیادی بوده که با مصرف آن به آسانی می توان تمام این مواد مفید را برای بدن فراهم کرد.

سخن پایانی

انواع مدل پودر آب پنیر موجود است که دارای طعم های مختلفی هستند. برای خرید این مواد مغذی و مفید با توجه به سلیقه خود بهترین مدل از این مواد را تهیه کنید. برای رشد عضلات بدنسازان، مصرف این مواد بسیار مهم  بوده و باعث می شود که تمام مواد مفید و مورد نیاز برای بدن را دریافت کند. پودر آب پنیر حاوی انواع پروتئین ها و مواد مغذی برای بدن بوده پس یک نوع محصول با کیفیت را خریداری کنید.

امروزه پودر آب پنیر در بدنسازی بسیار رایج بوده و افراد زیادی از این مواد استفاده می کنند. حتما به زمان مصرف این مواد دقت کنید و در مواقعی آنها را مصرف کنید که بدن نیاز بسیار بالایی به پروتئین و مواد مغذی دارد.

منبع: healthline

گروه کارخانجات تولیدی وافر رویش آرین

سوالات متداول

  • آیا بدنسازان نیاز است که پودر آب پنیر مصرف کنند؟

اگر هر نوع برنامه ورزشی را دنبال می کنید، در این صورت به سطح پروتئین بیشتری نیاز دارید. این ماده اثرات زیادی بر روی سلامتی و رشد عضلات است و مصرف آن بعد از انجام دادن تمرینات ورزشی بسیار مفید خواهد بود. استفاده از پودر آب پنیر قبل از خواب، در طول شب به گردش خون و عضله سازی هم بسیار کمک می کند.

  • خواص مصرف پودر آب پنیر برای بدنسازان چیست؟

کمک به کاهش وزن، خواص ضد سرطانی، کاهش کلسترول، کاهش فشار خون و بیماری های قلبی، رشد عضلات و … .

  • چرا برخی از محصولات پودر آب پنیر بدنسازی گران هستند؟

ساخت محصولات با کیفیت و موثر ارزان نمی باشد. به همین دلیل ممکن است بعضی از محصولات معتبر بسیار گران تر باشند. هنگام خرید این مواد باکیفیت هر چند که بیشتر هم هزینه کنید، مواد مفیدی را برای بدن دریافت می کنید. پودر آب پنیر حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است، پس اگر هزینه بالایی را صرف این محصولات کنید، ارزش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *