دسته بندی نشده

روغن خوراکی چیست و انواع آن کدام اند؟ + طرز تهیه

5 عدد شیشه پر از روغن خوراکی با پس زمینه زرد

به جرأت می توانیم بگوییم که سومین عنصر مهم از غذاهای انسانی بعد از دسته پروتئین‌ها و قندها، روغن های خوراکی هستند. همیشه هم این سؤال را با خود به دنبال دارند که کدام یک از این دسته روغن ها برای سلامتی و همچنین برخورداری از یک رژیم غذایی سالم، مفید می باشند؟ روغن خوراکی جز آن دسته از مواد غذایی است که از ترکیب چربی های نباتی و حیوانی به دست می آید. هر کدام از این روغن ها به نوبه خود خواصی برای خود دارند و در مصرف بیش از حد نیز می‌توانند مضراتی به دنبال داشته باشند.

آیا در کل اطلاعی در رابطه با روغن های خوراکی و ارزش های غذایی آن ها دارید؟ در این مبحث ما قصد داریم شما عزیزان را با انواع روغن خوراکی آشنا نماییم تا در هنگام خرید بتوانید به خوبی تصمیم بگیرید که کدام یک را برای مصرف روزانه خود انتخاب نمایید. ما می توانیم روغن ها را به چندین دسته، از جمله روغن آفتابگردان در دو نوع سرخ کردنی و پخت و پز، روغن سویا در انواع مختلف، روغن ذرت، روغن کانولا و … تقسیم کنیم. روغن های خوراکی یکی از مهم ترین مواد اولیه در تهیه انواع مواد غذایی محسوب می گردند.

شاید انتخاب میان آن ها کمی گیج کننده باشد. به همین خاطر توصیه می نماییم تا پایان با ما همراه باشید تا با کاربرد و ارزش غذایی این اقلام مهم آشنا شوید.

تعداد زیادی بطری پر از روغن خوراکی با در سبز

از روغن خوراکی چه می دانید؟

روغن خوراکی چیست ؟

روغن ها و چربی ها یکی از مهم ترین اقلام از رژیم غذایی مدرن هستند و از زمان های بسیار دور در تهیه انواع غذاها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. شاید جالب باشد که بدانید روغن ها یکی از اصلی ترین منابع انرژی در مواد غذایی محسوب می‌شوند و نه تنها به غذا طعم خاصی می‌بخشند، بلکه ارزش غذایی آن ها را نیز افزایش می‌دهند و این در صورتی است که شما روغن خوراکی خود را به درستی انتخاب کرده باشید.

روغن های خوراکی از کاربردهای بسیار زیادی برخوردار می باشند. آن ها به غذا طعم و مزه خاصی بخشیده و به بافت  مواد غذایی نیز جلا می دهند. می توانیم این روغن ها را به دو دسته روغن نباتی و روغن حیوانی تقسیم کنیم.

روغن های نباتی خود به سه دسته جامد، نیمه جامد و همچنین مایع تقسیم می شوند. معمولاً ما استفاده از روغن های جامد را با توجه به چربی های اشباعی که دارند توصیه نمی کنیم. روغن خوراکی مایع یکی از بهترین نوع روغن ها می باشند که مطابق با میزان اسید چربی که دارند در دسته های گوناگونی تقسیم می شوند که از پر خاصیت ترین آن ها می توانیم به روغن آفتابگردان، کنجد، سویا و زیتون اشاره کنیم. هر کدام از این روغن ها از گیاهان مخصوصی گرفته می شوند که اگر در انتخاب هر کدام دچار تردید شدید، می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید تا شما را راهنمایی کنند.

بیشتر بخوانید: روغن پالم چیست و مزایا و عوارض مصرف روغن پالم

سه عدد بطری شیشه ای با روغن های مختلف زیتون و بادوم و زیره

آشنایی با انواع روغن‌های خوراکی

آشنایی با انواع روغن های خوراکی

همانطور که اشاره نمودیم در کل روغن خوراکی با توجه به مواد اولیه ای که دارند، به دو دسته حیوانی (روغن ماهی) و نباتی یا گیاهی (روغن سویا، آفتابگردان) تقسیم می شوند. ما به شما در این بخش 4 نوع از بهترین روغن های خوراکی را معرفی خواهیم کرد.

یک عدد شیشه روغن به همراه گل آفتابگردان در کنار شیشه

معرفی یکی از پرمصرف ترین روغن های خوراکی؛ روغن آفتابگردان

1. روغن خوراکی آفتابگردان

روغن خوراکی آفتابگردان یکی از معدود روغن هایی می باشد که ارزش غذایی بسیار بالایی داشته و برای سلامتی نیز بسیار مفید است. این روغن در دو نوع سرخ کردنی و پخت و پز قابل خریداری می باشد. علاوه بر آن از طعم بسیار ملایم و ویتامین های گوناگونی همچون ویتامین e و ویتامین K برخوردار می باشد.

با مطالعات به دست آمده، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که این روغن برای سلامت قلب و همچنین سلامت مغز و اعصاب تأثیرات به خصوصی دارد و برای افرادی که اضافه وزن دارند و همچنان در معرض خطر بیماری سرطان قرار دارند پیشنهاد می کنیم که حتما در آشپزخانه خود یک روغن آفتابگردان داشته باشند.

تعداد بسیار زیادی بطری روغن خوراکی سویا

معرفی مختصر روغن سویا

2. روغن سویا

یکی دیگر از روغن های خوراکی می توانیم به روغن سویا اشاره کنیم که منبعی سرشار از امگا 6 بوده و انواع گوناگون آن را می توانید در گروه کارخانجات کشت و صنعت وافر رویش آرین مشاهده کنید. مطالعات نشان داده است که این روغن خوراکی سرشار از چربی های مفید برای سلامتی قلب می باشد و یک انتخاب عالی برای سرخ کردن و یا پخت و پز غذا است. آیا می دانستید که تنها 1 قاشق غذاخوری روغن سویا دارای 25 میلی گرم ویتامین K است؟ اگر شما می خواهید همواره یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید پیشنهاد ما روغن سویا می باشد.

یک کاسه شیشه ای پر از روغن خوراکی کانولا و گیاه کانولا در کنار آن

روغن کانولا چه کاربردی دارد؟

3. روغن خوراکی کانولا

کانولا جز آن دسته از روغن هایی است که از دانه های خرد شده گیاه کانولا تهیه می گردد. تحقیقات نشان داده است که یکی از سالم ترین و بهترین روغن ها جهت پخت و پز انواع غذاها روغن کانولا می‌باشد که ریسک مبتلا به بیماری‌های قلبی را به شدت کاهش داده و یکی از کاهش دهنده های کلسترول و همچنین تورم و التهاب در بدن می باشد.

 این روغن خوراکی در درمان پوستی نیز بسیار فواید دارد که می‌توانیم به برطرف کردن آکنه و جلوگیری از پیری زودرس پوست، انواع مشکلات پوستی عفونت ها و همچنین رشد موها اشاره کنیم. افرادی که به تناسب اندام و سلامت خود اهمیت زیادی می دهند می توانند روغن کانولا را جایگزین سایر روغن های تصفیه شده معمولی نمایند.

روغن زیتون و تصویر تعدادی زیتون در کنار روغن

محبوب ترین روغن در عموم، روغن زیتون می باشد.

4. روغن زیتون

از خواص و فواید روغن خوراکی زیتون هر چقدر بگوییم باز هم کم است. این روغن گیاهی همانطور که همه ما می دانیم برای رژیم غذایی یکی از پر خاصیت ترین روغن ها محسوب می شود که همواره توصیه می شود در پخت و پز روزانه از آن استفاده کنید. از زمان های دور روغن زیتون مورد توجه بشر بوده و با توجه به تحقیقات علمی که در طول چندین دهه بر روی آن به انجام رسیده دانشمندان دریافتند که خواصی روغن زیتون حتی با روغن های حیوانی نیز برابری می کند. حتی متخصصان تغذیه نیز برای حفظ سلامتی به شدت این روغن خوراکی را پیشنهاد می نمایند.

یک بطری روغن خوراکی با در باز

روغن خوراکی چه کاربردها و موارد مصرفی دارد؟

موارد مصرف و کاربرد روغن خوراکی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چربی های مفید که مقادیر زیادی از آن ها را می توانیم در روغن‌های خوراکی بیابیم نقش بسیار مهمی در سلامت ما دارند و به طور کلی می‌توانند نیمی از انرژی روزانه ما را تامین کنند. علاوه بر آن در جذب برخی از ویتامین های محلول نیز همانند ویتامین a، e  و همچنین K کمک بسزایی می نمایند. این گونه خواص را می توانیم در روغن هایی همچون روغن کانولا، روغن سویا، روغن آفتابگردان و همچنین زیتون به مقادیر زیادی مشاهده کنیم.

به عنوان مثال روغن آفتابگردان که یکی از انواع روغن خوراکی برای پخت و پز محسوب می شود، از ۱۰۰ گرم آن می توان ۸۸۴ کالری انرژی به دست آورد. شما با روغن آفتابگردان علاوه بر اینکه می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید از چاقی و همچنین گرفتگی عروق نیز در امان بمانید. روغن سویا که از مقادیر زیادی پروتئین، کربوهیدرات، امگا ۳ فیبر و انواع چربی های مفید بدن تشکیل می شود با جذب ویتامین اندام‌ها و بافت های بدن را قوی و مستحکم می نماید و به تثبیت عملکرد مغز کمک بسزایی می کند.

برای سلامتی چشم، استحکام دندان ها و جلوگیری از کم خونی، حفظ عملکرد و سلامتی و همچنین جلوگیری از پوکی استخوان ما حتماً روغن سویا را به کاربران خود پیشنهاد می دهیم.

روغن خوراکی علاوه بر تمام این ها از آنتی اکسیدان نیز برخوردار می باشد و در مقابل رادیکال های آزاد از سیستم ایمنی بدن مراقبت می کند. فقط در هنگام خرید توجه داشته باشید که از روغن های خوراکی مخصوص پخت و پز و سرخ کردنی استفاده کنید.

کارخانه تولید انواع روغن های خوراکی

روغن های خوراکی چگونه ساخته می شوند؟

طرز تهیه انواع روغن های خوراکی

از دیرباز تهیه و تولید و نگهداری انواع روغن های خوراکی در زندگی بشر یک امر بسیار ضروری محسوب می شده است. زیرا روغن‌ها و چربی‌ها  سهم بزرگی از غذای روزانه ما را تشکیل می دهند. حال سوال اینجاست که این روغن های خوراکی همچون روغن آفتابگردان، سویا و یا زیتون چگونه تولید و تهیه می شوند؟ در گذشته افراد از درختانی همچون درخت نخل و نارگیل روغن تهیه می‌کردند آن ها ابتدا دانه های آفتابگردان و یا بادام زمینی را له و رنده می‌کردند و بعد از آن در آب جوش می جوشاندن تا روغن استخراج شود.

دو بطری روغن آفتابگردان به همراه گل آفتابگردان

نحوه تولید روغن آفتابگردان چگونه است؟

نحوه تهیه روغن آفتابگردان

 برای تهیه روغن آفتابگردان ابتدا باید تخمه های آفتابگردان را در آب حل کرده و پس از آن با استفاده از آسیاب و مخلوط کن پوست تخمه ها را جدا نمایید. فر را با توجه به اینکه در دمای ۳۰۰ درجه قرار داده‌اید دانه ها را با یک سینی درون فر قرار می دهید و اجازه می دهید ۳۰ دقیقه در فر بماند تا رنگ تخم ها به رنگ قهوه ای درآیند. بعد از اینکه تخم ها سرد شدند آن ها را خورد کرده و در آب جوش بجوشانید.‌ به مرور زمان خواهید دید که روغن ها روی آب آمده اند که می توانید آن ها را با یک قاشق جمع کنید.

روغن خوراکی سویا

تولید روغن سویا

طرز تهیه روغن خوراکی سویا

 تهیه روغن سویا کمی تخصصی و زمان‌بر بوده و حتما باید به دست افراد کاردان انجام شود. برای آن ابتدا به تمیز کردن دانه های سویا می پردازند و بعد از آن به جداسازی پوسته ها از سویا اقدام می کنند. در واقع روغن ها بعد از طی کردن مراحلی همچون تمیز کردن، خرد شدن و پختن برای روغن کشی آماده می گردد زمانی که دانه های سویا له شوند و یا تحت فشار قرار بگیرند و به مرور از خود سویا روغن‌هایی استخراج می‌شود که این روغن ها زرد رنگ مایل به قرمز هستند و بویی شبیه به بوی لوبیا دارند.

عوارض مصرف بیش از حد روغن خوراکی

آیا مصرف بیش از حد زوغن برای سلامتی ضرر دارد؟

عوارض مصرف بیش از حد روغن خوراکی

در رابطه با چربی ها در رژیم غذایی کارشناسان در طی این چند دهه اخیر مطالعات بسیار زیادی به انجام رسانده اند. در طول این مطالعات کارشناسان همواره توصیه نموده اند که به جای چربی های اشباع شده از روغن خوراکی گیاهی همچون روغن آفتابگردان، کانولا، روغن پنبه دانه، سویا و هسته انگور می توانند استفاده کنند. مصرف بیش از حد این روغن های خوراکی نیز به طور روزانه می‌تواند مضراتی با خود به همراه داشته باشد. عده‌ای از مردم این سوال را دارند که آیا استفاده بیش از حد از روغن ها می تواند سلامت را به خطر بیندازد. در ادامه باید بگویم که بله روغن‌های خوراکی اگر به میزان لازم و مورد نیاز استفاده نشوند می توانند خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی را بالا ببرند.

علاوه بر آن مصرف بیش از اندازه چربی ها به ویژه روغن های حیوانی می‌تواند خطر بیماری‌های همچون سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و پروستات را نیز افزایش دهد. برخی از روغن ها دارای اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که همان اسید ها اگر در مقادیر بالا مورد استفاده گردند می تواند عامل افزایش کلسترول و همچنین تنگ شدن رگ های قلبی و انسداد عروق و سایر بیماری‌های قلبی همانند سکته قلبی را به همراه داشته باشند.

ما توصیه می کنیم برای سرخ کردن همیشه از روغن های مخصوص سرخ کردنی و برای پخت و پز نیز از روغن های مخصوص پخت و پز استفاده کنید. در کل روغن علاوه بر اینکه می تواند برای سلامتی فواید بیشماری داشته باشد، می‌تواند در صورت استفاده نادرست به همان اندازه نیز مضر باشد و سلامت افراد را تهدید کند.

جمع بندی نهایی

گروه کارخانجات کشت و صنعت وافر رویش آرین که عمده فعالیت های خود را در حوزه فروش انواع روغن خوراکی قرار داده است، می تواند شما را در حوزه خرید راهنمایی نموده و محصولی اصل و با کیفیت به عرضه برساند. جهت خرید روغن آفتابگردان اصل و هم چنین روغن سویا در انواع متفاوت و علاوه بر آن ترکیب این دو روغن با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

منبع: uspto , sciencedirect

گروه کارخانجات تولیدی وافر رویش آرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *