لبنیات

طرز تهیه کره از دوغ

کره در حال مالیدن روی نان بوسیله کارد

وقتی به کره نیاز داریم، شاید اولین راه حلی که به ذهنمان می رسد، تهیه کره صنعتی از فروشگاه ها باشد. اما می توان با دریافت آموزش طرز تهیه کره از دوغ ، به سادگی بهترین کره را تهیه کرده و طعم و عطر یک کره لذیذ را تجربه کنیم. درک اینکه چگونه می‌توان مواد غذایی اصلی را در چرخه خانواده تولید کرد، نیاز به رویکرد عملی، خلاقیت و فقط کمی آگاهی و آموزش دارد که معمولاً از طریق آزمون و خطا جمع‌آوری می‌شود.

تهیه کره از دوغ ، ممکن است برای بسیاری از افراد یک عمل عجیب به نظر برسد. اما این فرآیندی است که مدت ‌ها برای روستاییان کشورهای مختلفی همچون ایران، ترکیه، هند و اردن عملی رایج بوده است که به سادگی طرز تهیه کره از دوغ را آموخته بودند.

این عمل بی شباهت به کره های‌ امروزی نیست که با استفاده از خامه حاوی باکتری‌های زنده (مانند موادی که برای تهیه ماست استفاده می‌کنید، تهیه می شود. اما می‌تواند از این جهت متفاوت باشد که خامه موجود در شیر غیر همگن، در طرز تولید کره از دوغ ابتدا به ماست تبدیل می‌شود، سپس چربی‌گیری خواهد شد. کوبیدن تخمیر، کره و خامه لبنیات را برای مدت طولانی تری حفظ می کند.

بیشتر بخوانید: لبنیات چیست و خواص انواع فراورده لبنی

تولید کره از دوغ و تصویر کره در کنار شیر و نان

روش ساخت کره از دوغ چگونه است؟

روش تهیه کره از دوغ

طرز تهیه کره از دوغ بسیار ساده است و در جوامع کشاورزی بسیار مرسوم می باشد. اما می توان به سادگی آن را در بهترین کیفیت در منزل نیز تهیه نمود. با توجه به دستگاه های پیشرفته ای که امروزه در عملکردی مشابه با کیسه های کره زنی سنتی وجود دارد، می توان به سادگی با آموزش طرز تولید کره از دوغ ، در مدت زمان کمتری، کره مناسبی را تهیه نمود.

با استفاده از این تکنولوژی، کافیست که آنقدر دوغ در دستگاه زده شود تا شروع به غلیظ شدن کرده و کره در آن شکل بگیرد. این کره بو و عطر خوشی داشته و از نظر ارزش غذایی، بسیار ارزشمند است که با دریافت آموزش طرز تهیه کره از دوغ می توان به راحتی آن را در منزل تهیه نمود.

بیشتر بخوانید: تفاوت کره حیوانی با گیاهی چیست ؟ کدام بهتر است؟

مراحل تهیه کره از دوغ و تصویر هم زدن کره داخل دیگ

مراحل طرز ساخت کره از دوغ

مراحل تهیه کره توسط دوغ

برای تولید کره از دوغ، می بایست تعدادی برای آن که بتوانید کره مطلوبی را بدست آورید، لازم است که ابتدا ماست یا دوغ پرچرب تهیه کرده و به خوبی آن را هم زده و در یک شیشه بریزید. در اولین قدم، می بایست آن را به شدت تکان دهید تا ترکیب یک دستی از آن بدست آید. مطابق با طرز تهیه کره از دوغ ، شیشه یا کاسه را با یک حوله آشپزخانه تمیز بپوشانید و بگذارید مخلوط به مدت 18 تا 36 ساعت در یک منطقه گرم از آشپزخانه بماند. این ماده، باید غلیظ شود و طعمی غنی و تلخ داشته باشد.

توجه داشته باشید که پس از این مرحله، باید درب شیشه یا ظرف را با پلاستیک محکم ببندید و 1 تا 2 ساعت در یخچال قرار دهید تا به دمای 60 درجه برسد. اگر مدت طولانی تری آن را در یخچال نگه دارید، قبل از ادامه کار، مطابق دستورالعمل و طرز تهیه کره از دوغ ، اجازه دهید مخلوط کمی در دمای اتاق گرم شود.

در ادامه کار، یک الک توری ریز را با دو لایه پارچه در نظر بگیرید و آن را روی یک کاسه بزرگ قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که ابعاد مناسبی از پارچه را برای اینکار در نظر گرفته اید. پس از آن، در ظرف غذاساز، مخلوط کره غلیظ شده را اضافه کنید تا کره زرد شروع به جدا شدن از دوغ، پس از 2 تا 3 دقیقه کند. این ظاهری شبیه پنیر مایع خواهد داشت.

شما می توانید جهت اطلاع از قیمت و خرید کره حیوانی پاستوریزه آرین لبن، به صفحه خرید عمده کره مراجعه نمایید.

تهیه کره از دوغ و تصویر مقداری کره در دست یک نفر

کره محلی چگونه از دوغ بدست می آید؟

تهیه کردن کره از دوغ

در ادامه بررسی طرز تهیه کره از دوغ ، باید اشاره کنیم که لازم است تا دوغ را به آرامی در الک توری ریخته و سپس محلول کره را داخل آن بریزید. اجازه دهید 1 تا 2 دقیقه بماند تا به صورت کامل دوغ چکه کند. انتهای پارچه را به سمت بالا و اطراف کره جمع کنید و کشک ها را به سمت پایین فشار دهید و به شکل یک توپ در بیاورید.

پارچه پنیر را بچرخانید و توپ را فشار دهید تا تا حد امکان دوغ گرفته شود. شما با یک گلوله باقی خواهید ماند. دوغ را در ظرفی جداگانه بریزید و برای استفاده دیگر نگه دارید. بخش جامد را در کاسه خالی قرار دهید. مطمئن شوید که تمام کره اضافی را مطابق با طرز تهیه کره از دوغ از پارچه بگیرید.

در مرحله بعدی، یک سوم فنجان آب یخ را روی کره بریزید و با استفاده از یک کاردک، کره را از روی پارچه جدا کنید و پارچه را روی خودش تا کنید و فشار دهید تا دوغ اضافی گرفته شود. مایع شیری رنگ را تخلیه کرده و دور بریزید. این کار را تا زمانی که مایع شفاف شود، 4 تا 6 بار تکرار کنید. پس از این مراحل، کره شروع به سفت شدن می کند. در آن مرحله دستان شما ممکن است بهتر از کاردک کار کنند.

مدت نگهداری از کره تهیه شده از دوغ و تصویر مقداری کره و یک عدد چاقو

کره تهیه شده از دوغ را چه مدت می توانیم نگهداری کنیم؟

مدت نگهداری کره تهیه شده از دوغ

در ادامه طرز تهیه کره از دوغ ، کره را روی یک حوله آشپزخانه تمیز قرار دهید و به آرامی آن را به هم بزنید تا رطوبت اضافی آن گرفته شود. مواد جامد تشکیل شده را چند بار با دستان خود ورز دهید و دوباره خشک کنید. این به افزایش عمر ذخیره سازی آن کمک می کند. به کره تمام شده، مقداری نمک بیافزایید و چند بار دیگر آن را ورز دهید تا مخلوط شود.

یک یا دو ورق کاغذ روغنی بچینید، می توانید به میزان مواد تشکیل شده، آن را به نصف تقسیم کنید و کره را روی کاغذ قرار دهید. کره را به شکل کنده درآورده و سپس آن را در کاغذ بپیچید و انتهای آن را بچرخانید تا به خوبی بسته شود.

این نکته در طرز تهیه کره از دوغ ، را در نظر داشته باشید و مطمئن شوید که ماده تشکیل شده، دارای ضخامت یکنواخت در سراسر آن است. سپس آن را در یخچال قرار دهید تا آماده استفاده گردد. این کره خوشمزه و دلچسب، در یخچال حدود یک ماه ماندگاری دارد.

گروه کارخانجات تولیدی وافر رویش آرین

سوالات متداول

  • کره چگونه از دوغ تهیه می شود؟

طرز تهیه کره از دوغ بسیار ساده است و در جوامع کشاورزی بسیار مرسوم می باشد. اما می توان به سادگی آن را در بهترین کیفیت در منزل نیز تهیه نمود. با توجه به دستگاه های پیشرفته ای که امروزه در عملکردی مشابه با کیسه های کره زنی سنتی وجود دارد، می توان به سادگی با آموزش طرز تولید کره از دوغ ، در مدت زمان کمتری، کره مناسبی را تهیه نمود.

  • چه مدت باید کره ساخته شده توسط دوغ را نگهداری کنیم؟

در ابتدا باید کره را روی یک حوله آشپزخانه تمیز قرار دهید و به آرامی آن را به هم بزنید تا رطوبت اضافی آن گرفته شود. این به افزایش عمر ذخیره سازی آن کمک می کند. به کره تمام شده، مقداری نمک بیافزایید و چند بار دیگر آن را ورز دهید تا مخلوط شود. یک یا دو ورق کاغذ روغنی بچینید، می توانید به میزان مواد تشکیل شده، آن را به نصف تقسیم کنید و کره را روی کاغذ قرار دهید. کره را به شکل کنده درآورده و سپس آن را در کاغذ بپیچید و انتهای آن را بچرخانید تا به خوبی بسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *