دسته بندی نشده

همه چیز درباره ی خوراک پری استارترها

مشخصات و آنالیز مواد مغذی خوراک پری استارتر

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که جوجه‌هایی که تازه سراز تخم در می‌آورند وبه سالن‌های مرغداری برده می‌شوند برای تغذیه از چه چیزی استفاده می‌کنند؟ این جوجه ها از نوعی خوراک به اسم خوراک پری استارترها تغذیه می‌کنند. در این مقاله تمامی نکات مربوط به این خوراک را برای شما بیان می‌کنیم.

 

خوراک پری استارتر چیست؟

تغذیه جوجه‌های تازه متولد که تازه وارد سالن مرغ‌داری می‌شوند از اهمیت بالایی برخوردار است. این موضوع از جهت وزن‌گیری جوجه‌ها در ده روز اول پس از تولد اهمیت دارد. به این صورت که اگر هر جوجه در روز 10 گرم وزن اضافه کند، در زمان پایان دوره با 100گرم افزایش وزن مواجه می‌شود.در هفته اول ورود جوجه‌های گوشتی به سالن به آن‌ها مواد خوراکی باکیفیتی می‌دهند که به آن خوراک پری استارترها یا پیش آغازین می‌گویند. مقدار این خوراک به ازای هر یک جوجه 100 گرم در روز است.

 

پری استارتر ازچه ساخته شده است؟

پری استارتر از ترکیب موادی چون آنتی اکسیدان، پری بیوتیک، سویا، ذرت، روغن گیاهی، مواد معدنی، ویتامین‌ها، متیونین، لیزین، ترئونین، گندم، گلوتن ذرت، دی کلسیم فسفات، کلسیم کربنات، آنزیم فیتاز، مولتی آنزیم، کولیم کلراید، ضدعفونی کننده خوراک و محرک رشد گیاهی تشکیل می‌شود.

این ترکیبات بسیار مقوی بوده و از آنجایی که در روزهای اول تولد، سیستم ایمنی جوجه ضعیف است و کارایی سیستم گوارشی کم است، این ترکیبات خوراکی به افزایش وزن جوجه و در نتیجه بهبود فرآیند رشد کمک می‌کند.

 

فواید پری استارتر

  • جوجه های کوچک را به خوردن دانه تحریک می‌کند. این ترکیب دارای محرک های گیاهی است که بدون هرگونه مشکلی جوجه‌های یک روزه را به خوردن غذا مشتاق می‌کند.

 

  • به کامل شدن دستگاه گوارش کمک می‌کند. به دلیل وجود اسیدهای آمینه مواد مغذی را بهتر جذب می‌کند؛ که در نتیجه آن فرآیند تکمیل دستگاه گوارش سریع‌تر امکان‌‌پذیر می‌شود.

 

  • به کامل شدن سیستم ایمنی کمک می‌کند. مواد معدنی و ویتامین‌ها در بهبود عملکرد دستگاه ایمنی نقش مهمی دارند. از آنجایی که ترکیبات پری استارتر دارای مواد معنی و ویتامین هستند در نتیجه به تقویت سیستم ایمنی کمک میکنند.

 

 

  • بدن جوجه را در مقابل میکروب‌ها مقاوم می‌کند. به دنبال افزایش ایمنی بدن جوجه در پی مصرف خوراک پری استارتر، تاثیر میکروب‌ها بر روی بدن جوجه‌ها کم می‌شود.

 

  • سبب کاهش تلفات مرگ و میر می‌شود. وقتی سیستم ایمنی قوی شود، مقاومت بدن در برابر مرگ و میر زیاد می‌شود. این ویژگی نیز در اثر تقویت سیستم ایمنی به وجود می‌آید.

 

  • کیسه زرده بهتر جذب می‌شود. کیسه زرده حاوی مقدار زیادی ویتامین و پروتئین است. بیش از 80درصد این مواد در روز اول جذب بدن جوجه می‌شود. با مصرف پری استارتر عملیات جذب بهتر اتفاق می‌افتد.

 

 

  • فلور طبیعی دستگاه گوارش را سریع‌تر تثبیت می‌کند. در دستگاه گوارش مجموعه‌ای از قارچ‌ها، میکروب‌ها، باکتری‌ها و آرکی‌ها زندگی می‌کنند؛ که نه تنها برای سلامتی مضر نیستند بلکه برای انجام درست فرآیند هضم مفید هم هستند که به آن‌ها میکروب‌های مفید نیز می‌گویند. پری استارترها به سرعت ثبت این میکروب‌های مفید کمک می‌کنند.

 

  • سبب افزایش وزن گله جوجه‌ها می‌شود. این خوراکی پر از مواد مفید است که به افزایش وزن جوجه‌ها کمک می‌کند. اصلا هدف اصلی پری استارترها افزایش وزن جوجه و گله است.

 

 

  • اشتهای جوجه‌ها را زیاد می‌کند. یکی از راه‌های افزایش وزن، افزایش اشتها است. پری استارترها با افزایش عمل هضم به افزایش اشتها کمک می‌کند.

 

  • سبب افزایش وزن جوجه‌ها می‌شود.در پی افزایش اشتهای جوجه‌ها افزایش وزن یک عمل طبیعی است. این خوراکی با ترکیبات سازنده عالی که دارد می‌تواند به روند افزایش وزن بهبود ببخشد.

 

 

  • به ضریب تبدیل غذایی بهبود می‌بخشد. در تولید هر نوع گوشتی خوراکی یک ضریب تبدیل وجود دارد. ضریب تبدیل میزان سود یک تولیدی گوشت، مثل مرغداری را نشان می‌دهد. اگر میزان دانه مصرفی بر حسب واحد کیلوگرم یک مرغداری را در یک دوره، بر میزان کل گوشت بر حسب واحد تن تقسیم کنیم به ما ضریب تبدیل غذایی آن مرغداری را می‌دهد. هرچه این عدد کوچک‌تر باشد میزان سود مرغداری بیش‌تر است.

 

  • دوره پرورش را کاهش می‌دهد. به تعداد روزهایی که طول میکشد یک جوجه از حالت بچه به یک مرغ بالغ تبدیل شود و آماده کشتار وتحویل به بازار شود را دوره پرورش می‌گویند. معمولا این دوره برای مرغ و جوجه 45 روزه است. محصولات پری استارتر با بهبود وضعیت وزن گیری جوجه در تعداد روزهای کم‌تر، طول دوره پرورش را کاهش می‌دهند.

 

 

  • از نظر اقتصادی به صرفه است. اگر بخواهیم میزان دان مصرفی جوجه در دوران پرورش را محاسبه کنیم یک عدد بزرگ به ما می‌دهد. محصولات پری استارتر با کاهش دوره پرورش و افزایش روند وزن‌گیری جوجه، میزان مصرف دانه و در نتیجه میزان قیمت دانه را کاهش می‌دهد.

 

  • تمام دانه از نظر مواد مغذی موجود مورد اطمینان است و جوجه هیچ‌گونه اختیاری روی انتخاب آن ندارد. ترکیبات مواد پری استارتر یک چیز ثابت و آزمایش شده‌ای است. از این رو قابل اطمینان و اعتماد هستند. به علاوه این‌که تغذیه جوجه‌ها مشخص است و جوجه نمی‌تواند مواد آلوده را بخورد تا سبب تلفات شود.

 

 

  • از نظر غذایی تمام گله یک‌نواخت است. یکی از شرایط سود دهی بالا برای یک پرورش‌دهنده جوجه وزن یک‌نواخت برای کل جوجه‌ها است. ای شرط میسر نمی‌شود مگر با تغذیه یک‌نواخت. با استفاده از محصولات پری استارتر شرایط برای تمامی جوجه‌ها یکسان است. و جوجه ها به اندازه یکسان در روز دانه دریافت میکنند.

 

 

شرایط نگهداری پری استارترها

خوراک پری استارترها برای مصرف بین ده روز اول از زمان تولید جوجه کاربرد دارند. این محصولات در کیسه‌های 25 کیلوگرمی قابل تهیه هستند. تاریخ انقضای این محصولات چهار ماه از زمان تولید آن‌ها است. و از نظر مکانی هم باید در یک مکان خشک و خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند. وحتما بر روی پالت باشد تا از نم و رطوبت زمین فاصله بگیرد.

 

 

تغذیه جوجه‌ها در یک دوره پرورش

برای تغذیه جوجه ها چهار بازه زمانی در نظر گرفته می‌‌شود. توجه به این بازه زمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه این چهار بازه زمانی را بیان می‌کنیم.

 

  • پری استارترها

همانطور که در بالا گفتیم هفته آغازی زندگی جوجه ها برای سوددهی بسیار پراهمیت است. در این هفته با استفاده از پری استارترها به وزن‌گیری، بهبود عملکرد دستگاه پوارش و تقویت سیستم ایمنی جوجه‌کمک می‌کنند.

 

  • استارترها

دسته بعدی تغذیه طیور گوشتی استارترها هستند. این دسته از محصولات به محض پایان کار پری استارترها کار خود را شروع می‌کنند. از این رو مناسب سن استفاده این محصول تا 15 روزگی جوجه و تا زمان رسیدن به وزن حدودی 350 گرم است. در این دوره علاوه‌بر نکات بالا به وضعیت سلامتی جوجه‌ها توجه بیشتری می‍شود.

 

  • میان دان

در این دوره میزان ابتلا به بیماری برای پرنده‌های تخم‌گذار بیش‌تر می‌شود. از این رو با استفاده از میان دان که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد غنی و معدنی زیادی است، به وزن گیری و جلوگیری به ابتلای بیماری جوجه‌ها کمک می‌کنند. این دوره بعداز هفته دوم آغاز و تا 34 روزگی ادامه دارد.

 

  • پایان دان

از 34 روزگی تا پایان دوره و حتی زمان کشتار از این محصول استفاده می‌شود. این دوره یکی از حیاتی‌ترین دوره‌ها برای افزایش وزن جوجه‌ها و رسیدن به سوددهی است. با استفاده از محصولات پایان دان که شامل ترکیبات مختلف است به افزایش وزن جوجه‌ها کمک می‌شود.

 

 

کلام آخر

در این مقاله سعی شد به نحوه تغذیه جوجه‌ها در یک دوره پرورش پرداخته شود. و همه‌چیز درمورد خوراک پری استارترها بیان شود. امیدواریم این مقاله برای شما جالب وکارآمد بوده باشد.

از محصول خوراک پری استارتر دیدن فرمایید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *