دسته بندی نشده

آشنایی با کاربردهای مختلف مواد اولیه لبنی

مواد اولیه لبنی از کاربرد بسیار زیادی در تولید انواع خوراکی ها برخوردار هستند. امروزه از این مواد به دلیل داشتن مزایای بسیار زیاد در صنایع مختلف به طور گسترده ای استفاده می شود.

نگاهی بر محصولات لبنی

قبل از آشنایی با مواد اولیه لبنی و کاربردهای آن بهتر است بدانید یکی از مهم ترین مواد غذایی که تاثیر بسیار زیادی در عملکرد و رشد بدن دارد لبنیات و فرآورده های لبنی است. لبنیات مهم ترین منابع پروتئین‌ های حیوانی، اسیدهای چرب مفید و ویتامین‌ ها به شمار می آید. از مهم ترین محصولات لبنی می توان به شیر، دوغ، ماست، کره، کشک، پنیر،  بستنی، سرشیر، خامه و اروشه  اشاره کرد. امروزه می توان خامه را به دو روش سنتی و صنعتی تولید نمود.

در روش صنعتی از دستگاه‌ های پیشرفته ‌ای همچون سپراتور به منظور جدا نمودن چربی از دیگر قسمت‌های شیر استفاده می شود. خامه ها معمولا در چند نوع خامه قنادی، خامه صبحانه (غیرتخمیری) و خامه ترش (تخمیری) تولید می شوند. خامه قنادی نسبت به دیگر محصولات لبنی همچون پودر آب پنیر از محبوبیت بالایی در بین افراد برخوردار است. خامه عمده قندی نسبت به خامه قنادی بسته بندی قیمت مناسب تری دارد. همچنین خامه عمده قنادی به دو صورت خامه قنادی پودری و خامه قنادی آماده موجود و قابل عرضه است. بهتر است متناسب با نیاز خود اقدام به خرید خامه قنادی نمایید.

آشنایی با انواع مختلف مواد اولیه لبنی

بهتر است بدانید در صنایع لبنی از مواد اولیه مختلفی استفاده می شود، از اینرو در این بخش نگاهی بر چند مورد از مواد اولیه لبنی خواهیم داشت.

اسید لاکتیک: این نوع اسید به صورت طبیعی در شیر و دیگر محصولات لبنی وجود دارد، اما این ماده به صورت مصنوعی نیز ساخته می شود. وجود این ماده در شیر باعث خصلت ضد میکروبی در آن می گردد. اسید لاکتیک ماده ای بی رنگ و مرطوب کننده می باشد که از کاربردهای زیادی در صنایع مختلف برخوردار است. امروزه از این ماده در صنایع غذایی در تهیه پنیر، بستنی، ماست، ترشی، خیارشور، آبجو، سبزیجات، گوشت و کیک استفاده می شود. استفاده از این ماده به دلیل اینکه قادر به تنظیم pH است، تاثیر بسیار زیادی در کیفیت مواد غذایی، بهبود طعم، افزایش مدت زمان نگهداری و … دارد.

ایزوله سویا: بهتر است بدانید ایزوله پروتئین سویا از جمله مواد افزودنی است که توانسته طرفداران زیادی را در تمام دنیا به خود اختصاص دهد. این ماده از لوبیا تهیه شده و حاوی 90 درصد پروتئین است. از سویا معمولا سه نوع محصول آرد سویا، ایزوله پروتئین سویا و کنسانتره سویا با میزان پروتئین بالا تولید می شود. این ماده جذب کلسترول در روده کوچک را به خوبی کنترل می کند. همچنین این ماده سطح هموسیستئین را کاهش داده و پلاکت های خون را نیز مهار می نماید.

از دیگر مواد اولیه لبنی می توان به شیرخشک اشاره کرد. از شیرخشک در کشورهایی که منبع کافی شیر تازه ندارند به عنوان ماده تشکیل دهنده محصولات لبنی ترکیبی سنتی  همچون شیر تغلیظ شده شیرین شده، شیر UHT و شیر تبخیر شده استفاده می شود.

 

آشنایی با دیگر مواد اولیه لبنی

در ادامه دیگر مواد اولیه لبنی همچون دی استات سدیم، کلرور کلسیم و اسید سیتریک آشنا خواهیم شد.

دی استات سدیم: از دیگر مواد اولیه لبنی می توان به دی استات سدیم اشاره کرد. این ماده از سدیم استات و اسید استیک تشکیل شده است. این ماده دارای خاصیت ضد باکتری بوده و از ایجاد و رشد کپک در مواد غذایی جلوگیری می کند. کریستال های موجود در دی استات سدیم نقش بسیار مهمی در تنظیم pH و آزاد کردن مواد نگهدارنده دارد. از این ماده به عنوان یک چاشنی و طعم دهنده در میان وعده ها استفاده می شود. این ماده اولیه لبنی دارای کاربردهای دیگری نیز است. به گونه ای که از آن به عنوان افزودنی و ضد کپک در مهار کننده قالب، نگهدارنده گوشت رمز و مرغ، صنعت پخت پز و تهویه مطبوع خمیر نان استفاده می شود. دی استات سدیم در صنایع عکاسی، تولید فوم و بهبود دهنده خوراک دام در کشاورزی دارای بیشترین کاربرد و استفاده است. طبق نظریه سازمان غذا و داروی ایالات متحده این ماده بی ضرر بوده و فروش آن در سراسر جهان بلامانع و آزاد است.

کلرور کلسیم: از دیگر مواد اولیه لبنی می توان به کلرور کلسیم اشاره کرد. این ماده معمولا در دو نوع پودری و پرک موجود و قابل عرضه می باشد. از کلرور کلسیم به منظور سفت کردن سبزی و میوه استفاده می شود.

اسید سیتریک: از دیگر مواد اولیه لبنی بسیار مهم که برای تولید انواع محصولات لبنی ماندگار مورد استفاده قرار گیرد اسید سیتریک است. از این ماده به منظور جلوگیری از اجتماع میکروب و ایجاد طعم ترش استفاده می شود.

آشنایی با ماده اولیه تولید پنیر پیتزا

در ادامه آشنایی با مبحث مواد اولیه لبنی با پنیر اولیه پیتزا آشنا خواهیم شد. بهتر است بدانید پنیر اولیه ماده اولیه تولید انواع مختلف پنیر به خصوص پنیر پیتزا است. این ماده فاقد هر گونه بوی نامناسب، طعم نامطلوب و عطر می باشد. همچنین از نظر ظاهری سفید رنگ و گل کلمی است. ماده خشک شیر خام متناسب با  شیر هر استان حدود 38 تا 43 می باشد که تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت پنیر اولیه دارد. از جمله این تاثیرات مثبت می توان به افزایش راندمان، قابلیت ذوب و قابلیت جویدن اشاره کرد. بهتر است بدانید در صورت عدم تناسب بین چربی و ماده خشک قابلیت جویدن ایجاد می شود. همچنین اسیدیته شیر خام رابطه عکس با راندمان دارد. به هر اندازه که اسیدیته بالا باشد راندمان نیز کاهش پیدا می کند. در ضمن پایین بودن اسیدیته آب انداختن و رشد میکروبی را به دنبال دارد.

آشنایی با کاربرد پودر آب پنیر در صنایع غذایی

در ادامه آشنایی با مواد اولیه لبنی و کاربردهای بسیار زیاد آن با کاربرد پودر آب پنیر در صنایع غذایی آشنا خواهیم شد. بهتر است بدانید پودر آب پنیر از کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلفی همچون صنایع لبنی، تولید مواد غذایی، فرآورده ‌های گوشتی، فرآورده ‌های نانوایی و قنادی برخوردار است. پودر آب پنیر ماده‌ای با پروتئین کم می باشد. امروزه این محصول جانبی پنیر به دلیل داشتن خواص مختلف همچون امولسیون، تشکیل ژل و ویسکوزیته بالا در صنایع دارای بیشترین کاربرد و استفاده است.

به نوعی می توان گفت از این ماده اولیه لبنی در تهیه ماده غذایی همچون اسموتی، شیک و پنکیک‌ های پروتئینی استفاده می شود. در واقع در شیرینی ‌پزی ‌ها، نانوایی‌ ها و در تهیه لبنیات از آب پنیر شیرین استفاده می گردد. از دیگر کاربردهای بسیار مهم این ماده می توان به استفاده از آن در تهیه پودرهای پروتئینی همراه با ایزوله‌ های آب پنیر اشاره کرد. همچنین از پودر آب پنیر به طور قابل توجهی در تولید شیرخشک می شود، زیرا استفاده از آن باعث حفظ ارزش غذایی و کاهش هزینه تولید می شود.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *