دسته بندی نشده

هر آنچه باید در مورد روغن های آفتابگردان سرخ کردنی بدانید

در این نوشتار قصد داریم به بررسی خواص و ویژگی­های روغن های آفتابگردان سرخ کردنی بپردازیم. می­توان با اطمینان گفت که تمام خانواده­ها از این روغن برای پخت و پز و مصارف خانگی استفاده می­کنند. روغن آفتابگردان از دانه­های گیاه آفتابگردان گرفته می­شود که حاوی مقادیر زیادی ویتامین E، مواد معدنی مورد نیاز بدن و نوعی از آنتی اکسیدان­ها به نام توکوفرول هستند. گیاه آفتابگردان بومی آمریکا بوده و روغن دانه­های آن فواید زیادی برای سلامتی انسان دارد که در ادامه به برخی از این خواص خواهیم پرداخت.

تاریخچه گیاه و روغن آفتابگردان

آفتابگردان یک گیاه بومی آمریکای شمالی است و اعتقاد بر این است که آفتابگردان اولین محصول اهلی شده بومیان آمریکا حتی قبل از ذرت بوده است. دانه آفتابگردان بخش مهمی از رژیم غذایی بود و دانه آن را فشرده می­کردند تا روغن آن در تهیه نان استفاده شود. این محصول به طور گسترده در روسیه و سایر کشورهای اروپای شرقی استفاده می­شود. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا روغن آفتابگردان در اروپای شرقی بیشتر از کانادا شناخته شده است؟

در دهه 1500 کاشفان اولیه اسپانیایی این گیاه بومی عجیب و غریب را به عنوان یک گل زینتی به اروپا بردند.  در دهه 1800 کاربردهای دارویی و آشپزی روغن آفتابگردان شناخته شد و تولید تجاری آن در سال 1830 در روسیه آغاز شد . گل آفتابگردان از روسیه به کانادا آمد. از آنجایی که آفتابگردان محصول مهمی در روسیه بود، مهاجران روسی به کانادا آن را با خود به آمریکای شمالی آوردند. همچنین اولین کارخانه تولید روغن آفتابگردان در سال 1946 ساخته شد.

روغن آفتابگردان از دانه­های آفتابگردان بدست می­آید.

 

فواید روغن آفتابگردان برای سلامتی

روغن آفتابگردان به طور طبیعی دارای نسبت بالایی از چربی‌های غیراشباع چندگانه است که حاوی اسیدهای چرب ضروری هستند، مانند چرب امگا 6 که برای سطح کلسترول بهتر از چربی‌های اشباع مستقیم است که آن را برای سلامت قلب و پیشگیری از بیماری­های قلبی عروقی به یک انتخاب خوب تبدیل می­کند. همچنین حاوی ویتامین E است، اما خواص آنتی اکسیدانی این روغن در طول پخت و پز از بین می­رود (حتی بیشتر از روغن زیتون، با نقطه دود پایین تر!) و از مزایای بالقوه آن برای سلامتی کاسته می­شود.

روش تولید

در سراسر جهان، روغن آفتابگردان یکی از پرمصرف ترین روغن­ها است. این روغن که رنگ آن زرد روشن است عمدتا برای سرخ کردن و پخت و پز استفاده می­شود. در ترکیب با سایر روغن­های گیاهی، مانند روغن کلزا یا روغن سویا، به عنوان روغن سالاد، روغن سرخ کردنی یا برای تهیه مارگارین نیز استفاده می­شود. این روغن معمولا با اعمال فشار زیاد به دانه­های آفتابگردان و جمع آوری روغن استخراج می­شود. ماده پروتئینی که پس از عملیات برای روغن­گیری باقی می­ماند به عنوان غذای دام استفاده می­شود.

این روغن را می‌توان با استفاده از حلال‌های شیمیایی مانند هگزان، یا با فشار دادن خارج‌کننده (یعنی فشرده کردن بطور مستقیم از دانه‌های آفتابگردان با خرد کردن آن­ها) استخراج کرد. فشار دادن دانه­های آفتابگردان در شرایط دمای پایین روشی است که از حلال­های شیمیایی برای استخراج روغن دانه آفتابگردان استفاده نمی­شود.

از آنجایی که روغن آفتابگردان عمدتا از اسیدهای چرب چند غیراشباع و تک غیراشباع با ثبات کمتری تشکیل شده است، می­تواند به ویژه در معرض تخریب توسط گرما، هوا و نور باشد. بنابراین نگه‌داشتن روغن در دماهای پایین در طول ساخت و ذخیره‌سازی می‌تواند به به حداقل رساندن ترشیدگی و از دست دادن مواد مغذی کمک کند – مانند نگهداری در بطری‌هایی از شیشه‌های تیره رنگ یا پلاستیکی که با محافظ نور فرابنفش ساخته شده‌اند.

آیا روغن آفتابگردان برای سرخ کردن با حرارت بالا مناسب است؟

هنگام سرخ کردن با هر روغنی باید به دو نکته توجه کرد: طعم روغن، نقطه دود روغن. طعم ملایم و نقطه دود زیاد روغن آفتابگردان آن را به گزینه ای عالی برای سرخ کردن با حرارت بالا تبدیل کرده است. روغن آفتابگردان دارای نقطه دود بالا در حدود 230 درجه سانتیگراد یا 446 فارنهایت است. این بدان معناست که می­توانید روغن را تا 230 درجه سانتی گراد یا 446 فارنهایت قبل از شروع دود شدن و تولید بخارات سمی و رادیکال­های آزاد گرم کنید.

این باعث می­شود که آن را برای سرخ کردن عمیق، پخت و پز، سرخ کردن و پختن با حرارت بالا و سرخ کردن مناسب باشد. به خاطر داشته باشید که دمای اولیه­ای که بیشتر غذاها در آن سرخ می­شوند، بین 350 تا 375 درجه فارنهایت است. همچنین طعم روغن آفتابگردان روغنی و آنقدر ملایم است که بر طعم غذایی که در حال سرخ کردن است غلبه نمی­کند. بنابراین هنگامی که غذاها در روغن آفتابگردان سرخ می­شوند، طعم اصلی و مورد نظر خود را حفظ می­کنند.

آیا می­توان بعد از سرخ کردن غذاها دوباره از روغن آفتابگردان استفاده کرد؟

بله، می­توانید تا 8 بار از روغن آفتابگردان مجددا برای سرخ کردن غذاها استفاده کنید. با این حال، این بسته به نوع سرخ کردنی که انجام می­شود متفاوت است. هر بار که روغن آفتابگردان دوباره استفاده می­شود، برخی از خواص خود را که باعث عملکرد آن می­شود، از دست می-دهد. بنابراین، هر چه سرخ کردن شدیدتر باشد، کمتر می­توان از آن استفاده مجدد کرد.

به عنوان مثال، اگر از روغن برای سرخ کردن غذاهای خرد شده استفاده کرده­اید، می­توانید سه تا چهار بار از روغن استفاده کنید. اما مطمئن شوید که هر بار که روغن را از قابلمه خارج می­کنید آن را صاف کنید. از سوی دیگر، اگر از روغن برای سرخ کردن مواد تمیز دیگری مانند چیپس یا پیاز استفاده کرده­اید، می­توانید تا هشت بار از روغن استفاده مجدد کنید. حتی اگر روغن تازه را دوباره پر کنید، می­توانید کمی بیشتر از آن استفاده کنید.

استفاده از روغن آفتابگردان سرخ کردنی، خواص زیادی برای سلامتی انسان دارد.

 

فواید استفاده از روغن آفتابگردان سرخ کردنی

همانطور که قبلا ذکر شد، نقطه دود روغن آفتابگردان 230 درجه سانتیگراد یا 446 فارنهایت است. از آنجایی که بیشتر غذاها در دمای 350 تا 375 درجه فارنهایت سرخ می‌شوند، روغن آفتابگردان می‌تواند غذاها را برای مدت طولانی‌تری و در دمای بالاتر، بدون دود کردن و سوختن بپزد. همچنین گفتیم که این روغن دارای طعم روغنی ملایمی است که به غذای در حال پخت منتقل نمی­شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری­ها روغن آفتابگردان را در لیست روغن­های سالم قرار می­دهند زیرا چربی های اشباع شده آن بسیار پایین تر از سایر منابع چربی اشباع شده مانند گوشت خوک، روغن نخل یا مارگارین است. جامعه پزشکی حتی استفاده از این نوع روغن برای پخت غذا را اشتباه می­داند. همینطور اسیدهای چرب چند غیراشباع و تک غیراشباع، دو نوع مختلف اسیدهای چرب، هر دو در روغن آفتابگردان فراوان هستند.

نکته دیگر این است که روغن آفتابگردان سرشار از ویتامین E است؛ یک ماده مغذی محلول در چربی که از سلول­ها در برابر پیری و آسیب رادیکال­های آزاد محافظت می­کند. سطوح بالای ویتامین E به سلامت پوست شما کمک می­کند و به درخشندگی آن می­افزاید. بسیاری از محققان همچنین بر این باورند که استفاده از این روغن به کاهش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر کمک می­کند.

جمع بندی

در این مقاله در مورد روغن آفتابگردان سرخ کردنی، روش تولید و مزایا و ویژگی­های آن با شما صحبت کردیم. به طور کلی از روغن دانه­های آفتابگردان می­توان در مصارف زیادی از جمله پخت و پز و سرخ کردن مواد غذایی استفاده کرد. همچنین اشاره کردیم که این نوع از روغن­ها دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی انسان می­باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *