دسته بندی نشده

تفاوت کره حیوانی با گیاهی چیست ؟ کدام بهتر است؟

کره حیوانی داخل بسته بندی و روی چاقو فلزی

همه ما به خوبی از ارزش غذایی بالای کره ها با خبر هستیم. کره ها سرشار از ویتامین، مواد معدنی و انرژی هستند. از طرفی این مواد در انواع متفاوتی تولید می شوند. آیا می دانید چند نوع کره در بازار موجود است؟ کره ها با روش های مختلفی تهیه می شوند اما به طور کلی این محصولات را می توان به دو نوع گیاهی و حیوانی تقسیم بندی می کنند. آیا در مورد تفاوت کره حیوانی با گیاهی چیزی می دانید؟ در مورد موارد مصرف آن ها چطور؟

حتما زمانی که برای خرید کره به سوپر مارکت می روید، کره هایی با جلد سبز رنگ توجه شما را به خودش جلب کرده است. این محصولات، همان کره های گیاهی هستند. موارد مصرف کره گیاهی و حیوانی با یک دیگر متفاوت است اما هر دو محصول سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی می باشند.

یک عد کره حیوانی قطعه قطعه شده روی یک تکه چوبی

معرفی کره حیوانی

کره حیوانی چیست ؟

کره های حیوانی محصولاتی می باشند که آن ها را از شیر انواع پستانداران تهیه می کنند. به عنوان مثال کره های حیوانی را می توان از شیر حیواناتی مثل گاو، گاو میش، بز ها، گوسفندان و حتی شتر تهیه کرد. این دسته از کره ها به خاطر خواص و طعم لذیذی که دارند برای پخت و پز انواع غذا به کار برده می شوند و طرفداران زیادی دارند.

کره های حیوانی، نوعی امولسیون می باشند که در آب و  چربی حل و پراکنده شده است. برای ساخت این کره ها از شیر تازه و یا خامه استفاده می کنند. به طور کلی در این محصولات حباب های ریز چربی وجود دارد که درون مایع معلق شده اند، اما این حباب ها را انگار زندانی کرده اند و برای تهیه کره باید آن ها را آزاد کرد.

غشا های پروتئینی که در اطراف هر کدام از حباب ها قرار گرفته اند، از چسبیده شدن حباب های چربی به همدیگر جلوگیری می کنند و مثل یک سد عمل خواهند کرد. زمانی که مایع مورد نظر مانند شیر یا خامه را با کمک دستگاه بهم می زنند، غشا های پروتئینی اطراف حباب های چربی می شکنند. با شکسته شدن غشا های پروتئینی، تکه های چربی به هم دیگر می چسبند و کره حیوانی به همراه کمی دوغ تولید خواهد شد.

بیشتر بخوانید: خرید عمده کره حیوانی پاستوریزه آرین لبن

موارد استفاده کره حیوانی و مقداری کره همراه با کارد

موارد کاربرد کره حیوانی چیست؟

موارد استفاده از کره حیوانی

از انواع کره حیوانی می توان برای پخت و پز و همچنین برای تولید انواع صابون استفاده کرد. این کره ها بیش تر نقش ذخیره کنندگی دارند و در مواردی از آن ها به عنوان مرهم دارویی استفاده می کنند. اگر در هوای مرطوب گیر افتاده اید، برای درست کردن آتش می توانید از کره های حیوانی استفاده کنید. از این کره ها به دلیل خاصیت ضد آبی که دارند، برای تمیزکاری و ضد آب کردن تجهیزات استفاده می کنند.

کره گیاهی چیست و تصویر گره گیاهی

آشنایی با کره گیاهی و مصارف آن

کره گیاهی چیست ؟

کره های گیاهی از جمله محصولاتی هستند که مورد توجه افراد گیاه خوار قرار گرفته است. به طور کلی کره های گیاهی، جایگزین مناسبی برای کره های حیوانی و لبنی می باشند و معمولاً آن ها را از ترکیب کردن مقداری آب با روغن های گیاهی تولید می کنند. روغن هایی مثل زیتون، آووکادو، روغن نارگیل، روغن هسته خرما و یا ترکیبی از انواع متفاوت روغن را می توان برای تولید کره های گیاهی به کار گرفت. اولین تفاوت کره حیوانی و کره گیاهی هم دقیقا همین جا است.

کره های گیاهی علاوه بر این که دارای آب و روغن هستند، شامل مواد اضافی دیگری مثل نمک، امولسیفایر ها و رنگ‌ ها می شوند. همچنین در تهیه آن ها می توان از طعم‌ های طبیعی و حتی مصنوعی استفاده کرد تا طعم و بافت کره گیاهی، به نوع حیوانی و واقعی شباهت بیش تری داشته باشد. نکته مهم در مورد این کره ها این است که این محصولات فاقد هر نوع محصول حیوانی می باشند و هیچ گونه چربی اشباع شده ای ندارند.

مصارف کره گیاهی و تصویر گره و چاقو

کره گیاهی چه کاربرد هایی دارد؟

کاربرد و موارد مصرف کره گیاهی

کره های گیاهی به طور گسترده ای برای تهیه و ساخت انواع کرم ها و یا پماد های آرایشی مورد استفاده قرار می گیرند. نکته مهم در هنگام مصرف این محصولات این است که تمامی کره های گیاهی را به همان صورتی که هستند، مورد استفاده قرار می دهند. حتی این کره ها مورد استقبال زیاد افراد وگان قرار می گیرند. کره های گیاهی انواع متفاوتی دارند. به طوری که هر کدام از آن ها را برای تولید یک محصول خاص به کار می برند. پر فروش ترین کره های گیاهی شامل موارد زیر هستند.

کره گیاهی شی سفید داخل کاسه شیشه ای در کنار تعدادی گردو

کره گیاهی شی را بیشتر بشناسید

کره گیاهی شیا

کره شیا از مغز گردو یا Vitellaria paradoxa هم به صورت خام، تصفیه شده و یا تصفیه نشده در بازار موجود است. از این نوع از کره های گیاهی را داخل لوازم آرایشی استفاده می کنند. بعضی از کره های شیا می توانند ساختار نرم و یا سخت داشته باشند. حتی از این کره ها برای پخت و پز و همچنین برای تولید صابون های گیاهی نیز استفاده می شود.

کره های شیا یک درمان طبیعی و منحصر به فرد برای از بین بردن درد، بیماری سینوزیت، خارش و بثورات پوستی می باشند. این مدل از کره های گیاهی خاصیت ضد التهابی دارد و می توانند التهاب پوست را تا حد زیادی کم کنند. از طرفی کره گیاهی شیا می تواند اثرات زیان بار آفتاب سوختگی را تا حد زیادی کاهش بدهد و برای مراقبت کردن از پا ها انتخاب مناسبی می باشد.

کره انبه سفید درکنار میوه انبه

کره گیاهی انبه چیست؟

کره انبه

کره گیاهی انبه را می توان برای مراقبت های پوستی استفاده کرد؛ چرا که منافذ پوست را مسدود نمی کند. این کره ضد التهاب می باشد و سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند مشکلات پوستی را به خوبی درمان کند. حتی از کره انبه درون لوازم آرایشی، کرم های شب و کرم پا استفاده می شود.

کره کاکائو

کره کاکائو هم برای تهیه محصولات پوستی به کار می رود و در مواردی برای بهتر شدن رنگ پوست از آن استفاده می کنند. کره های گیاهی کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان می باشند و خاصیت ضد التهابی فوق العاده بالایی دارند؛ به همین دلیل از این کره ها برای جلوگیری از روند پیری پوست استفاده می شود.

تفاوت کره حیوانی با گیاهی و تصویر مقداری کره روی تخته چوبی در کنار چاقو

کره حیوانی با کره گیاهی چه تفاوت هایی دارد؟

تفاوت کره حیوانی با گیاهی

مهم ترین تفاوت کره حیوانی و کره گیاهی در موارد مصرف و کاربرد آن ها است. تمامی انواع کره های موجود در بازار، چه گیاهی و چه جانوری، کاربرد خاص خودشان را دارند. اما مهم ترین موارد استفاده از کره های گیاهی و حیوانی به صورت زیر می باشد. کره های گیاهی بر خلاف کره های حیوانی، بدون لبنیات می باشد و در ساختار آن ها گلوتن به کار برده نشده است.

کره های گیاهی را از روغن های گیاهی مثل زیتون، آووکادو و بادام تولید می کنند اما کره های حیوانی را از شیر انواع پستانداران می گیرند. حتی از میوه هایی مثل انبه و کاکائو هم می توان کره گیاهی گرفت. از انواع کره گیاهی می توان در لوازم آرایشی استفاده کرد، همچنین این محصولات سرشار از آنتی اکسیدان هستند و خاصیت ضد التهابی دارند.

از طرفی کره های گیاهی از چربی های غیر اشباع تهیه می شوند. به همین دلیل سالم تر هستند و احتمال حمله قلبی و رسوب کلسترول در دیواره رگ ها را کاهش می دهند. قدرت ذخیره سازی کره های حیوانی بالا تر می باشد و برای تهیه آن حتما باید از شیر دام هایی مثل بز، گاو و گوسفند استفاده کرد.

تفاوت کره حیوانی با گیاهی و تصویر کره طرحدار داخل یک کاسه سفید

آیا کره گیاهی مصرف کنیم سالم تر است یا کره حیوانی؟

کره گیاهی سالم تر است یا کره حیوانی؟

مسلما کره های گیاهی. به خاطر این که این کره ها دارای چربی های غیر اشباع هستند و در ساختار خودشان یک پیوند دو گانه دارند. کره های گیاهی فواید بسیار زیادی برای قلب دارند و می توانند قند خون را تنظیم و کنترل کنند.

از طرفی این کره ها وزن بدن را افزایش نمی دهند و به راحتی قابل جایگزین شدن هستند‌. تفاوت کره حیوانی و کره گیاهی نیز این جا خودش را نشان می دهد. به طور کلی کره های گیاهی به محیط زیست آلودگی وارد نمی کنند و نسبت به کره های حیوانی چربی اشباع شده کم تری دارند. به همین دلیل بیش تر افراد از کره های گیاهی استفاده می کنند.

سخن پایانی

با افزایش جمعیت، روغن های تراریخته پا در زندگی ما گذاشته اند. این روغن ها اثرات زیان باز زیادی دارند، به همین دلیل پیشنهاد می شود حتما از کره های گیاهی یا جانوری استفاده کنند. هر دو این کره ها در جایگاه خود بهترین هستند و فواید بسیار زیادی برای بدن دارند. مجموعه آرین رویش یکی از بزرگ ترین فروشندگان حال حاضر کره های گیاهی و جانوری می باشد. ما این محصولات را با بهترین مواد اولیه تهیه کرده و به فروش می رسانیم.

منابع: healthline , helenatur , outdoorlife

گروه کارخانجات تولیدی وافر رویش آرین

سوالات متداول

  • تفاوت کره حیوانی با گیاهی در چیست؟

مهم ترین تفاوت کره حیوانی و کره گیاهی در موارد مصرف و کاربرد آن ها است. تمامی انواع کره های موجود در بازار، چه گیاهی و چه جانوری، کاربرد خاص خودشان را دارند. اما مهم ترین موارد استفاده از کره های گیاهی و حیوانی به صورت زیر می باشد. کره های گیاهی بر خلاف کره های حیوانی، بدون لبنیات می باشد و در ساختار آن ها گلوتن به کار برده نشده است.

  • مصرف کره گیاهی بهتر است یا کره حیوانی؟

مسلما کره های گیاهی. به خاطر این که این کره ها دارای چربی های غیر اشباع هستند و در ساختار خودشان یک پیوند دو گانه دارند. کره های گیاهی فواید بسیار زیادی برای قلب دارند و می توانند قند خون را تنظیم و کنترل کنند.

2 thoughts on “تفاوت کره حیوانی با گیاهی چیست ؟ کدام بهتر است؟

  1. Mark گفت:

    Thanks for your blog, nice to read. Do not stop.

    1. مدیر گفت:

      Many Thanks Mark

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *