لبنیات

شیر پاستوریزه بهتر است یا شیر محلی ؟

دو عدد ظرف شیشه ای پر از شیر پاستوریزه و محلی

شیر یک از مقوی ترین و در عین حال خوشمزه ترین نوشیدنی های جهان محسوب می شود. همچنین مزایا و خاصیت های بسیاری دارد. این نوشیدنی که معمولا از حیواناتی مثل گاو و گوسفند تهیه می شود، در ساخت خوراکی های بسیارزی از جمله لبینات، ماست، پنیر و… نقش دارد. حال امروزه کارخانه های بسیاری هم به وجود آمده اند که در خصوص پاستوریزه کردن و فن اوری این شیرها نقش دارند. حال در پاسخ به اینکه شیر پاستوریزه بهتر است یا شیر محلی، باید ذکر کنیم هر یک از آن مزایا و فواید مخصوص به خود را دارند که در ادامه با ما همراه باشید تا تقاوت های این دو شیر و مزایای آن ها را شرح دهیم.

مراحل تولید شیر پاستوریزه در کارخانه

آشنایی با شیر پاستوریزه

شیر پاستوریزه چیست ؟

در واقع تمامی شیرها با دو نوع کلی قابل تهیه هستند. پاستوریزه و محلی. شیرهای پاستوریزه به دسته شیرهایی گفته می شود که در کارخانه طی فرایندهایی که بر روی آن ها صورت می گیرد، به نوعی بهداشتی تر شده و میکروب های حاصل در او نیز از بین می روند. این شیرها از نظر طعم و مزه، بسیار با شیرهای محلی متفاوت اند.

زیرا در کارخانه بر اساس ترفندهایی که روی آن ها صوروت می گیرد، شیر طعم و مزه خود را از دست می دهند. حال شاید سوالی با وجود آید که شیر پاستوریزه خاصیتی دارد؟ باید ذکر کنیم بله. با وجود اینکه این مدل شیرها فرایند متفاوتی دارند، اما خاصیت آن ها کم نشده و برای بدن مفید هستند. توجه داشته باشید که برای پاستوریزه کردن شیرها به دستگاه ها و لوازم مخصوصی نیاز است.

همچنین این شیرها نسبت به شیرهای محلی بوی کمتری دارند‌. معمولا شیرهای محلی به دلیل طبیعی بودن خود دارای بوهایی هستند که در کارخانه این بو نیز برطرف می شود. شیرهای پاستوریزه در برخی از موافع با کمک ماده ها و مواد نگهدارنده مخصوصی مدت دار می شوند و تا یک ماه می توان از آن ها استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: لبنیات چیست و خواص انواع فراورده لبنی

یک پارچ و لیوان پر از شیر محلی در کنار یک گاو داخل مزرعه

آشنایی با شیر محلی

شیر محلی چیست ؟

شیر محلی به شیری گفته می‌ شود که کاملاً طبیعی است و هیچ فرآیند شیمیایی بر روی آن صورت نمی‌ گیرد. در مطالب بالا ذکر کردیم که شیرهای پاستوریزه طبق ترفندهایی که بر روی آن‌ ها انجام می‌ شود هم بوی خود را از دست می‌ دهند و هم مدت‌ دار می‌ شوند. این شیرهای محلی این‌ گونه نیستند و بوی طبیعی دارند.

همچنین اگر بخواهیم تفاوتی از نظر خواص و فایده این دو شیر بیان کنیم، می‌ توان گفت شیرهای محلی پرخاصیت تر هستند. زیرا طبق دستگاه‌ ها و قطعاتی این خاصیت از بین نمی‌ رود، و همچنین برای بدن نیز مفیدتر هستند. شیرهای محلی  کاملاً خام می‌ باشند و هیچ‌ گونه مواد یا اسانسی در آن‌ ها استفاده نمی شود.

شیرهای بسیاری امروزه قابل تهیه هستند که شیر گاو یکی از مشهورترین شیرهای محلی است که قطعا همه ما با آن آشنا هستیم و او را میل کرده ایم. او خواص و مزایای بسیار زیادی برای بدن دارد و همچنین استفاده کردن به‌ صورت مکرر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش هوش می شود.

تفاوت شیر پاستوریزه با محلی و تصویر یک پارچ و دو عدد ظرف شیشه ای و یک عدد سطل فلزی پر از شیر

بررسی ویژگی های شیر پاستوریزه با شیر محلی

مقایسه ویژگی های شیر پاستوریزه با شیر محلی

طبق مطالبی که در بالا بیان شد، ممکن است این سوال برای افراد به وجود آید که شیر پاستوریزه بهتر است یا محلی؟ باید ذکر کنیم  که این دو شیر قطعا تفاوت‌ های بسیار بارزی با یکدیگر دارند که همین موضوع باعث می‌ شود تا افراد طبق این تفاوت‌ ها شیرها را تهیه و خریداری کنند. البته باید ذکر کنیم که هر دو مدل شیرها از شباهت هایی نیز برخوردار هستند.

 به‌ عنوان مثال هر دو آن‌ ها خاصیت دارند، برای بدن مفید هستند، به رشد کافی کمک می‌ کنند، باعث تقویت هوش و غیره می‌ شوند. اما اگر بخواهیم به مقایسه جزئی‌ تر شیر پاستوریزه و شیر محلی بپردازیم می‌ توان گفت  برخی از بارزترین و مشهودترین تفاوت ها عبارت اند از:

بیشتر بخوانید: تفاوت کره حیوانی با گیاهی چیست ؟ کدام بهتر است؟

تعدادی ظرف شیشه ای پر از شیر محلی

شیر پاستوریزه و محلی از نظر بو چه تفاوت هایی دارند؟

تفاوت شیر پاستوریزه و شیر محلی از نظر بو

یکی از مهم‌ ترین تفاوت‌ های شیر محلی و پاستوریزه بوی آن‌ ها می‌ باشد. شیرهای پاستوریزه به دلیل این‌ که در کارخانه‌ ها توسط دستگاه‌ های زیادی مورد عمل قرار می‌ گیرند، بوی خود را از دست می‌ دهند. اما شیرهای محلی این بوی کاملاً طبیعی دارند.

البته باید ذکر کنیم که منظور از بو این نیست که شما اصلا نتوانید شیرهای محلی را میل کنید، این بو کاملاً طبیعی و بسیار کم می باشد که حتی در نظر برخی از افراد بسیار مناسب است. پس می‌ توان گفت در مقایسه این‌ که شیر پاستوریزه بهتر است یا محلی، شیرهای محلی دارای بوهایی هستند و شیرهای پاستوریزه به دلیل کارخانه‌ ها و فرایندهای انجام‌ شده بر روی آن‌ ها بویی ندارند.

شما می توانید جهت اطلاع از قیمت و مشخصات شیر خشک اسکیم یا بدون چربی، یه صفحه خرید شیر خشک اسکیم مراجعه نمایید

تصویر سه عدد پارچ پر از شیر و یک عدد سطل فلزی

مقایسه شیر محلی و پاستوریزه از نظر مزه

مقایسه شیر محلی با پاستوریزه از نظر مزه

موضوع دیگری که باعث تفاوت این دو شیر شده، مزه می‌ باشد. شیرهای محلی به دلیل این‌ که کاملاً خام و طبیعی هستند کمی حالت غلیظ‌ تر دارند و همچنین زمانی‌ که افراد آن ها را میل می کنند، می توانند به‌ خوبی متوجه این غلظت در شیر شوند. اما شیرهای پاستوریزه این‌ گونه نیستند و به دلیل موادی که در تولید آن‌ ها استفاده می‌ شود، این شیرها کمی رقیق‌ تر شده و غلظت خود را از دست می‌ دهند.

معمولاً شیرهای پاستوریزه در کارخانه برای این‌ که بتوانند مدت زیادتری دوام داشته باشند، با موادهای دیگر ترکیب می‌ شوند و همین موضوع باعث می‌ شود تا مزه او کمی متفاوت شود و حالت رقیق تری به خود پیدا کند.

شیر پاستوریزه بهتر است یا شیر محلی و تصویر یک عدد پارچ و لیوان پر از شیر محلی در یک مزرعه

آیا شیر پاستوریزه مصرف کنیم یا شیر محلی؟

شیر پاستوریزه بهتر است یا محلی ؟

در پاسخ به این‌ که شیر پاستوریزه بهتر است یا محلی باید ذکر کنیم که در واقع شیرهای محلی به دلیل خاصیت بیشتری که دارند، بهتر هستند. همچنین این شیرها طعم و مزه بسیار خوبی دارند که اغلب افراد از آن‌ ها راضی هستند. حال امروزه به دلیل این‌ که یافت شیرهای محلی و خام نسبتاً سخت است، افراد به شیرهای پاستوریزه روی‌ می‌ آورند.

اما باید ذکر کنیم ضمن این‌ که شما یک مجموعه را برای خرید کالاهای محلی خود برگزینید، اصلا مشکلی در خصوص مواد و لبیات محلی وجود نمی‌ آید. آریا لبن مجموعه‌ ای است که  در خصوص تولید لبنیات با شیرهای محلی فعالیت دارند و همچنین آن‌ ها را به‌ صورت کاملاً مستقیم به دست شما می‌ رساند.

گروه کارخانجات تولیدی وافر رویش آرین

سوالات متداول

  • شیر پاستوریزه بهتر است یا شیر محلی؟

در پاسخ به این‌ که شیر پاستوریزه بهتر است یا محلی باید ذکر کنیم که در واقع شیرهای محلی به دلیل خاصیت بیشتری که دارند، بهتر هستند. همچنین این شیرها طعم و مزه بسیار خوبی دارند که اغلب افراد از آن‌ ها راضی هستند. حال امروزه به دلیل این‌ که یافت شیرهای محلی و خام نسبتاً سخت است، افراد به شیرهای پاستوریزه روی‌ می‌ آورند.

  • شیر پاستوریزه چیست ؟

شیرهای پاستوریزه به دسته شیرهایی گفته می شود که در کارخانه طی فرایندهایی که بر روی آن ها صورت می گیرد، به نوعی بهداشتی تر شده و میکروب های حاصل در او نیز از بین می روند. این شیرها از نظر طعم و مزه، بسیار با شیرهای محلی متفاوت اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *