دسته بندی نشده

روغن پالم چیست و مزایا و عوارض مصرف روغن پالم

روغن پالم در یک کاسه و بطری روی گیاه پالم

امروزه استفاده از روغن پالم در سراسر جهان به صورت چشم گیری افزایش یافته است. با این وجود، مصرف روغن پالم در میان مردم کاملاً بحث برانگیز می باشد و در رابطه با آن تفاوت نظر های زیادی دیده می شود. بعضی از افراد این محصول را سالم می دانند و مزایای زیادی برای آن گزارش کرده اند، اما برخی دیگر با آن ها هم عقیده نیستند. در هر صورت همه این افراد در رابطه با مشکلات زیست محیطی این روغن ها اتفاق نظر دارند و از بابت آن نگران هستند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با روغن پالم آشنا کنیم. پس با ما همراه باشبد.

گیاه پالم در کنار روغن پالم داهل شیشه

معرفی روغن پالم

روغن پالم چیست ؟

روغن پالم نوعی روغن گیاهی و خوراکی است که از درخت نخل به دست می آید و نام علمی آن را به صورت Elaeis guineensis می نویسند. درختان نخل را بومی آفریقا می دانند، اما در حدود صد ها سال پیش به عنوان درختی زینتی به آسیا آورده شده اند و به یکی از پر کاربرد ترین درخت ها در کشور های آسیایی تبدیل شده اند. بیش از ۸۵ درصد روغن پالم جهانی را کشور های مالزی و اندونزی تولید می کنند، اما بر اساس تحقیقات ۴۲ کشور دیگر نیز به تولید روغن پالم روی آورده اند.

تعدادی گیاه پالم و مقداری روغن پالم در یک ظرف شیشه ای

آشنایی با موارد کاربرد روغن‌پالم

مصارف و کاربرد روغن پالم

این روغن تقریباً در تمامی محصولات استفاده می شود و از پیتزا و شکلات گرفته تا خمیر دندان، رژ لب و شامپو، همگی دارای میزان متفاوتی از روغن پالم می باشند. علاوه بر این، در برخی کشور ها برای ساخت غذای حیوانات این روغن را به کار می ‌برند و در برخی کشور های دیگر نیز به عنوان سوخت زیستی کاربرد دارد.

روغن پالم یک روغن همه کاره می باشد که عملکرد و خواص آن باعث شده است به یکی از پر کاربرد ترین روغن ها تبدیل شود. این روغن در دمای اتاق به صورت نیمه جامد است و یکی از مقاوم ترین محصولات در برابر اکسیداسیون می باشد. بنابراین می ‌تواند دوره مصرف و ماندگاری محصولات را افزایش دهد.

مقداری روغن درون یک ظرف و گیاه پالم روی یک قاشق چوبی

موارد کاربرد پالم در صنایع غذتیی

از آنجایی که این روغن در دما های بالا پایداری زیادی دارد، می ‌تواند باعث ترد شدن غذا های سرخ شده شود. به علاوه، فاقد هر گونه رنگ یا بو می باشد و در ظاهر یا بوی محصولات تغییری ایجاد نمی کند. روغن پالم در کشور های آفریقایی و آسیایی کاربرد فراوانی دارد و همانند روغن زیتون یا روغن آفتاب گردان برای پخت و پز استفاده می شود.

علاوه بر کاربرد های متعدد این روغن برای محصولات و غذا ها، برای فروشندگان و تولید کنندگان نیز کاربرد دارد. درخت نخل در طول یک سال روغن زیادی تولید می کند که همین مسئله باعث شده است توجه تولید کنندگان زیادی را به خود جلب نماید و افراد متعددی از آن کسب درآمد کنند.

انواع روغن پالم

به طور کلی روغن های پالم را به دو دسته تقسیم می کنند. یکی از انواع روغن های پالم از بخش گوشتی میوه گرفته می شود، اما نوع دیگر آن روغن هسته خرما می باشد که از هسته میانی میوه به دست می آید.

بیشتر بخوانید: قیمت روغن ویژه طیور همراه با کاربرد و مزایا آن

روغن پالم داخل دو عدد بطری بزرگ

آیا مصرف روغن پالم برای سلامتی ضرر دارد؟

مضرات مصرف روغن پالم

روغن پالم همانند هر محصول دیگری دارای مزایا و معایبی می باشند. از مضرات آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

در رابطه با تاثیر روغن پالم بر روی سلامتی اختلافات زیادی وجود دارد. برخی از مطالعات حاکی از این هستند که این روغن باعث سلامت قلب می شود، اما برخی دیگر نتایج متناقضی ارائه داده ‌اند. یک مطالعه بر روی زنان انجام شد که نشان داد سطح sdLDL در این افراد پس از مصرف روغن های پالم افزایش یافت؛ در حالی که با مصرف سایر روغن ها در سطح آن کاهش دیده شد.

sdLDL ها چربی های بد موجود در خون هستند. در مطالعه دیگری نشان داده شد که در صورت ترکیب کردن روغن نخل با روغن سبوس برنج، سطح این کلسترول کاهش می یابد. توجه داشته باشید که این موارد فقط خطرات بالقوه هستند و هنوز شواهد قطعی مبنی بر مضرات روغن پالم بر روی قلب وجود ندارد.

تاثیر مصرف پالم روی سلامتی و قلب فرد

تاثیر مصرف روغن پالم روی بدن

2. باعث جنگل زدایی شده است.

از آنجایی که درخواست برای روغن نخل زیاد شده است، درختان بیشتری برای ساخت این روغن از بین می روند. از بین رفتن درختان خطرات زیادی برای انسان ها، حیوانات و طبیعت به دنبال دارد و امروزه به دلیل دست کاری انسان، بسیاری از جنگل ها و مزارع از نظر موقعیتی جابجا شده اند و یا به طور کامل از بین رفته اند. در برخی از جزایر اندونزی و مالزی جنگل های استوایی زیادی وجود دارد که همگی دارای درخت نخل می باشند.

بر اساس تحقیقات رابطه مستقیمی بین رشد درخت های نخل و جنگل زدایی در آن منطقه وجود دارد؛ به این معنا که هر چه در یک منطقه درختان نخل بیشتری وجود داشته باشد، جنگل زدایی بیشتری نیز اتفاق می افتد و دلیل آن نیز استفاده بیش از حد و بی رویه انسان است.

3. زیستگاه بسیاری از گونه های در معرض انقراض از بین رفته است.

امروزه شاهد تبدیل جنگل های استوایی به کشتزار های نخل هستیم که همین مسئله باعث تاثیر مخربی بر روی بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی شده است. افزایش مزارع نخل باعث ادغام حیات وحش و محل زندگی انسان می گردد. چون از بین رفتن زیستگاه حیوانات باعث روی آوردن آن ها به مکان های دیگر می شود که این مکان ها می توانند شهر ها باشند.

این موضوع تا جایی خطرناک می باشد که اعلام شده است زیستگاه بسیاری از حیوانات در حال انقراض مانند کرگدن سوماترایی، اورانگوتان و فیل کوتوله به دست انسان نابود شده است. در بسیاری از کشور ها حتی پارک ‌های ملی نیز قربانی این موضوع شده اند؛ برای مثال پارک ملی تسو نیلو در سوماترا که در آن ببر سوماترایی در حال انقراض نگهداری می ‌شود، به دلیل کاشت غیر قانونی درخت های نخل به میزان زیادی آسیب دیده است.

4. آلودگی هوا را به دنبال دارد.

در بسیاری از جنگل ها و مزارع، برای از بین بردن پوشش گیاهی از روش سوزاندن استفاده می کنند تا بتوانند درختان نخل را جایگزین آن ها کنند. سوزاندن باعث می شود که دی اکسید کربن زیادی وارد اتمسفر شود، آلودگی هوا را به دنبال داشته باشد و باعث تغییرات آب و هوایی شود.

در مناطقی که دارای زغال سنگ نارس هستند اگر این کار انجام شود، اطفاء حریق به سختی قابل انجام است و دود و مه ایجاد شده پس از سوزاندن، مشکلات سلامتی زیادی را به همراه خواهند داشت. سوزاندن جنگل ها و از بین رفتن درختان باعث می شود که میلیون ها تن گاز گلخانه ای وارد جو شود.

روغن پالم درون یک کاسه سفید

مصرف روغن پالم چه مزایایی دارد؟

مزایای مصرف روغن پالم

روغن های پالم ممکن است دارای مزایایی باشند:

  • سلامت مغز

روغن نخل را منبع غنی از توکوترینول می دانند. توکوترینول یکی از انواع ویتامین های E است که دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد و باعث سلامت مغز می گردد. مطالعات نشان داده اند که روغن های پالم روند زوال عقل را کند می کنند، از رشد ضایعات مغزی جلوگیری می نمایند و خطر سکته مغزی را به میزان زیادی کاهش می دهند.

  • سلامت قلب

برخی از تحقیقات نشان داده اند که روغن‌پالم از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند. اگر چه برخی افراد با این موضوع مخالف هستند، اما بسیاری نیز معتقدند که روغن های پالم کلسترول LDL را کاهش می ‌دهند و باعث افزایش کلسترول HDL می ‌شوند. میزان LDL در افرادی که در رژیم غذایی خود از روغن نخل استفاده می کنند، کمتر از افرادی است که رژیم غذایی آن ها غنی از چربی ترانس می باشد.

  • افزایش میزان ویتامین A

برای افرادی که دچار کمبود ویتامین A می باشند، روغن نخل می تواند گزینه مناسبی باشد. مطالعات نشان داده اند که مصرف روغن پالم باعث افزایش میزان ویتامین A در خون زنان باردار شده است.

سخن آخر

روغن پالم به یکی از پر کاربرد ترین محصولات در صنایع مختلف تبدیل شده است. با این وجود بسیاری از افراد به دلیل اثرات منفی آن بر روی محیط زیست و حیوانات و حتی تأثیر غیر مستقیم بر روی انسان ها ابراز نگرانی کرده اند. با مدیریت بهتر این صنعت می ‌توان بدون دست کاری محیط زیست، روغن های پالم را تولید کرد. اگر قصد خرید این روغن ‌ها را دارید مارک هایی را خریداری کنید که دارای گواهی سلامت هستند. همچنین اگر در رابطه با مضرات این روغن برای سلامتی نگران هستید می توانید از روغن های جایگزین استفاده کنید، اما باید بدانید که این خطرات به تایید پزشکان و دانشمندان نرسیده اند.

منابع: wwf , worldwildlife , webmd , healthline

گروه کارخانجات تولیدی وافر رویش آرین

سوالات متداول

  • مصرف روغن پالم برای چه کسانی مناسب نیست؟

روغن های پالم تازه و روغن های پالم قدیمی و گرم شده دارای سطوح متفاوتی از توکوترینول می باشند؛ به همین دلیل روغن های گرم شده دارای مزایای بسیار کمتری هستند. برخی بر این عقیده اند که گرم کردن این روغن ها باعث مشکلات زیادی می شود؛ برای مثال خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و جمع شدن پلاک در شریان ها و ایجاد تصلب شرایین را به میزان زیادی افزایش می دهد. اگر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستید، بهتر است به جای روغن پالم از سایر روغن ها استفاده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *